Mere end hver anden danske forbruger har mistillid til butikkernes udsalgspriser – og det er med god grund. Ny analyse viser nemlig, at 6 ud 10 af landets største onlinebutikker har hævet priserne i perioden op til Black Friday.
Analyseinstituttet Kantar har lavet en undersøgelse om danskernes holdning til udsalg. Undersøgelsen viser, at 55 procent af danskerne har mistillid til butikkernes udsalgspriser, og kun 26 procent stoler på butikkernes tilbud.
”Det er et bekymrende stort antal forbrugere, der ikke har tillid til butikkernes udsalgspriser, og det bør give stof til eftertanke hos alle. Forbrugerne skal kunne regne med de tilbudspriser, de bliver præsenteret for, og at de kan de stole på, at der er tale om reelle tilbudspriser,” siger Martin Andersen, der er direktør for PriceRunner, i en pressemeddelelse.
Falske tilbud fra butikkerne
Gennem de seneste år har PriceRunner analyseret priserne under de danske udsalg. Deres konklusion er, at under de forskellige udsalg udgjorde antallet af falske tilbud mellem 25 og 60 procent af det samlede antal udsalgstilbud.
”I efteråret 2018 så vi, at prisen på hvert tiende produkt blev hævet i pris med 44 procent – blot for at tage et prisdyk til Black Friday. Vores analyse af 20.000 priser viste, at 33 procent af de produkter, der tidligere var sat op i pris, blev sat ned igen ved Black Friday udsalget. Det er en metode, butikker bruger for at give indtryk af, at priserne er bedre, end de virkelig er,” forklarer Martin Andersen.
Samme salgsmetode har gjort sig gældende under Black Friday i år. En analyse af priserne på 35.000 produkter i 47 største onlinebutikker afslører, at 6 ud af 10 butikker har hævet priserne i perioden op til Black Friday, der finder sted i dag den 29. november.
”Det bliver desværre nemt for forbrugerne at gå i tilbudsfælden under Black Friday udsalget, når vi allerede nu kan se, at 6 ud af 10 butikker har brugt tiden frem til udsalget på at sætte priserne op. Vi risikerer at se mange falske tilbud på Black Friday,” afslutter Martin Andersen.