Sommeren har budt på en lille stigning i både forbrugertillid og detailsalg. Det viser nye opgørelser fra Danmarks Statistik, der peger på en mindre forbrugsopblomstring. Det er dog usikkert, om designbranchen har mærket det stigende detailsalg. 

Der har ikke været meget forbrugsfest over det danske detailsalg de senere år. Siden 2021 har detailomsætningsindekset været stærkt faldende, men nu peger nye tal fra Danmarks Statistik imidlertid på, at der bygges videre på de positive takter, vi har set i 2023.

Fra maj til juni steg det samlede detailsalg med 1,3 procent og lå dermed 0,9 procent højere i andet kvartal end første kvartal af 2023. Ifølge Danmarks Statistik afspejler udviklingen en tilsvarende forbedring i forbrugertilliden.

Til trods for at danskerne fortsat oplever prisniveauet som højt, viser nye tal ligeledes en stigning i forbrugertilliden, der i juli lå på minus 10,1. Selvom indikatoren fortsat er negativ, er det niende måned i træk, at danskernes forbrugertillid stiger. Gennemsnittet for de seneste seks måneder ligger på minus 17,1.

Nej tak til større forbrugsgoder

Ifølge den nye opgørelse ses stigningen i detailsalget inden for alle varegrupper. Især hos tøjbranchen har man kunnet spore en positiv udvikling. Tøj er nemlig den varegruppe, der har oplevet den største stigning, ligesom også føde- og andre dagligvarer i stigende grad har fundet vej til danskernes indkøbskurv.

Anderledes ser det muligvis ud for designbranchen. For selvom den lille forbedring i forbrugertilliden blandt andet skal tilskrives, at danskerne har fået et mere positivt syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation, så vurderer forbrugerne fortsat, at det ikke er fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder i øjeblikket. Dermed skal designbranchen muligvis væbne sig med tålmodighed, før danskerne igen kaster sig over de større investeringer til hjemmet.