Efter krisen fulgte en lang genoprejsningsperiode, som medførte strategiske tiltag, der i dag har gjort den danske møbelbranche stærkere i forhold til international konkurrence. Sådan lyder det i en ny rapport.

Møbelbranchen har rejst sig efter finanskrisen og er kommet stærkt igen. Sådan lyder konklusionen i rapporten ’Et årti efter finanskrisen i møbelbranchen & et kig i krystalkuglen,’ der er udarbejdet i et samarbejde mellem Lifestyle & Design Cluster og Træ- og Møbelindustrien og er sponsoreret af Træets uddannelse og udviklingsfond.

Rapporten er blevet til ud fra interviews med 18 forskellige virksomheder i træ- og møbelbranchen og sammenfatter en række fælles tendenser.

 

New Nordic-virksomheder har skabt nyt marked

Det såkaldte middelmarked, som hverken går helt opad i markedet eller bevæger sig mod den mere discountorienterede del, bør teoretisk ikke kunne eksistere, lyder det i en pressemeddelelse udsendt af Lifestyle & Design Cluster i forbindelse med udgivelsen af rapporten. Ikke desto mindre har flere af de danske ’New Nordic’-virksomheder formået at skabe et marked for såkaldt ’affordable luxury.’

Her fremhæves blandt andre Hay, der for nylig leverede et årsresultat på mere end 73 mio. kroner, Muuto, der for blot et måneder siden debuterede på Børsens top 1000, og Bolia, der i september åbnede sit første showroom i New York.

 

Kontraktmarkedet har hjulpet branchen tilbage på fode

Der er kommet større efterspørgsmål på ’bløde’ indretningsløsninger, der skaber en hjemlig og afslappet atmosfære, i indretningen af kontorer og offentlige rum, hvilket har betydet, at flere danske virksomheder har fået større fokus på at servicere kontraktmarkedet.

Tendensen har skabt nye muligheder på kontraktmarkedet, hvilket der i samspil med interessen for den nordiske stil og de nordiske værdier har været baggrund for store investeringer og samarbejder med store amerikanske virksomheder og kapitalfonde, forklares det i pressemeddelelsen.

Ydermere oplyses det, at køkkenbranchen i dag udgør en større del af møbelbranchens samlede omsætning end tidligere og også har fået øjnene op for eksportmuligheder.

 

Bæredygtighed er kommet for at blive

Bæredygtighed er kommet på dagsordenen i flere brancher, og møbelbranchen er ingen undtagelse. Begrebet defineres bredt og blandt rapportens interviewede menes bæredygtighed nogle steder at betyde lang levetid på produkterne og hos andre kan det være arbejdet med at udfase brugen af kemikalier.

”Helt overordnet set er der dog ingen tvivl om, at den danske møbelbranche har taget tankerne om bæredygtighed til sig,” formuleres det i pressemeddelelsen fra Lifestyle & Design Cluster.

Hele 62 procent af de adspurgte respondenter i en undersøgelse, som virksomheden gennemførte i 2018, har svaret, at de over de seneste år har gennemført tiltag, der skal sikre en mere bæredygtig produktion.

Du kan læse den fulde rapport ’Et årti efter finanskrisen i møbelbranchen & et kig i krystalkuglen’ her.