Annoncørbetalt indhold

Danske e-handelsvirksomheder bør undersøge, hvordan tyske kunder tiltrækkes og fastholdes, og om de skal samarbejde med et marketplace som Amazon. 

Tyskland er Danmarks næststørste handelspartner, både for fysiske virksomheder og e-handelsvirksomheder. Herhjemme satte corona-nedlukningen sidste år ekstra blus på den allerede hektiske aktivitet på e-handelsplatforme, og i de senere år har flere danske brancher gjort sig positivt bemærket hos naboen syd for grænsen.

Den generelle samhandel mellem de to lande faldt dog 14% i 2020, fordi tyske eksportører generelt havde problemer på de udenlandske markeder i 2020. Den samlede tyske eksport faldt hele 30% det år. Det tyske eksportfald lagde en dæmper på lysten til at importere, hvilket også ramte Danmark, selvom Tysklands samhandel faldt langt kraftigere med sværvægtere som USA (37%), Storbritannien (47%) og Frankrig (32%).

 

Øget samhandel med Tyskland i 2021

I år ser det heldigvis bedre ud med den tyske samhandel, vurderer direktøren for det dansk-tyske handelskammer, Reiner Perau, der forudsiger, at handelsaktiviteten mellem de to lande vil stige i 2021.
Derfor er det oplagt for danske webshopejere at undersøge mulighederne for at bevæge sig ind på det tyske marked eller øge salget i Tyskland.

For at lykkes i Tyskland er der en række faktorer, danske webshopejere bør overveje, inden de investerer tid og penge på markedsføringen i Tyskland.

 

Webinar 6. oktober: Sådan får din webshop succes på det tyske marked

 

Marketplace eller ej?

Mange danskere har efterhånden vænnet sig til at købe varer fra den tyske Amazon markedsplads, nu hvor Storbritannien har forladt EU, og der derfor skal betales told af varer importeret fra vores nabo-ørige mod vest. Men det er meget forskelligt, hvilken type varer, der sælger godt på tyske Amazon, og hvilke der ikke gør, ifølge hollandske Maartje van Hoek, som er Head of Business Development and Online Marketing Agent hos Fingerspitzengefühl (FSG) i Berlin, som hjælper internationale brands med at øge deres online forretning i Tyskland. Det fortæller hun mere om på et gratis webinar den 6. oktober.

 

Webinar 6. oktober: Sådan får din webshop succes på det tyske marked