Omsætningen når en ny milepæl hos den danske møbelkæde, hvor salget nu er fordelt ligeligt mellem fysiske butikker og online. For at tilpasse sig den nye forbrugeradfærd lancerer Bolia et nyt butikskoncept.
Under coronapandemien, hvor mere tid end normalt er foregået inden for hjemmets fire vægge, har mange genfundet en glæde ved og lyst til at forny deres indretning. Mange design-, møbel- og interiørvirksomheder har derfor kronede dage i øjeblikket, fordi forbrugerne prioriterer at bruge pengene på boligen.
Det kan de mærke hos den danske møbelkæde Bolia. Under Covid-19 er kædens omsætning steget med 30 procent, og årsomsætningen passerer for første gang milliarden. Det oplyser den adm. direktør, Lars Lyse Hansen, til Finans.
Fysisk og digitalt er fordelt ligeligt
Det er især salget online med webshops i 30 lande, der får omsætningen til at nå et rekordhøjt niveau. Onlinesalget er siden marts og frem til nu løftet med 80 procent.
Et nyt mønster i fordelingen af salget hos Bolia tegner sig nu. For få år siden kom 80 procent af salget fra de fysiske butikker og 20 procent digitalt – nu er salget fordelt 50/50 mellem de to salgskanaler.
Den ændrede forbrugeradfærd kræver, at butikkerne skal omstilles og retænkes, mener Lars Lyse Hansen. Derfor har Bolia de seneste måneder lanceret et nyt koncept i halvdelen af deres butikker, mens resten af butikkerne også får en makeover med det nye koncept i begyndelsen af 2021.
Ifølge Lars Lyse Hansen er det nye koncept en stor men nødvendig investering for at styrke oplevelsen for kunden i en foranderlig tid.
En kreativ legeplads for kunderne
Det nye koncept går under navnet Design Atelier og tager udgangspunkt i ni forskellige designmiljøer, som er inspireret af farver, mønstre, materialer og de forskellige årstider i den skandinaviske natur.
”De ni stemninger er tænkt som en visuel guideline, som vores kunder kan tage udgangspunkt i og lade sig inspirere af,” forklarer Lars Lyse Hansen i en pressemeddelelse, og fortsætter:
”Design Atelier er en kreativ legeplads, som samler alle de elementer, vi præsenterer i butikker og online: tæppeprøver, vores berømte stofvæg af tekstilprøver, træplader med forskellige overfladebehandlinger, kombinationsmuligheder af modulsofaer og meget mere.”
Konceptet udmønter sig blandt andet konkret i et arbejdsbord udstyret med skuffer og hylder med billeder, materialeprøver, inspirerende naturfotografier og coffee table-bøger. Alt sammen elementer, som skal hjælpe kunderne med at visualisere alle mulighederne med produkterne og gøre beslutningsprocessen lettere og mere inspirerende.
Fart på butiksåbninger
Bolia, som ejes af Jysk, har i dag 63 butikker fordelt rundt om i Europa. Selv om salget i butikkerne ikke udgør samme andel som tidligere, sætter Bolia kræfter ind på at udvide butiksnetværket. Den fysiske butik er nemlig stadig vigtig for kæden.
”Trods det ændrede forbrugsmønster sætter vi fuld damp på butiksåbninger. Den fysiske butik er og vil fortsat være vigtig. Butikkerne står bare over for store forandringer, og opgaven er at finde den nye plads. Derfor har vi blandt andet udviklet vores nye Design Atelier-koncept,” fortæller Lars Lyse Hansen til Finans.
I år har Bolia planlagt at åbne 6-8 butikker, mens der i 2021 er 10-15 butiksåbninger på tegnebrættet.
Foto: Bolia