Ib Laursen: ”Det er i krisetider, at vi viser vores sande jeg”

Der er ingen krisepanik hos Ib Laursen. Her glæder ejere og medarbejdere sig i stedet over, at der i 2020 forventes at levere over budget. 


Artiklen blev bragt i 365DESIGN nr. 2 2020.


Bjarne Lund Jepsen, der har ansvar for salg og marketing hos Ib Laursen, fortæller til 365DESIGN, at der hele tiden har været en positiv holdning til coronasituationen.

”Vi er selvfølgelig udfordret, men vi ser lyst på det. Udfordringer er til for at blive løst, og så længe vi kommer ud på den anden side som en stærkere virksomhed, så kan vi klare lidt af hvert,” lyder det fra Bjarne Lund Jepsen.

Han udtrykker, at krisens varighed forsat er så usikker, at det ikke nytter noget at spekulere over det. Det handler i stedet om at tilpasse sig den nuværende situation og tage en dag ad gangen.

”Det er langt fra en fest. Vi har fået og får stadig mange aflysninger på ordrer, og åbningsfesten i vores nye permanente showroom i starten af marts blev aflyst. Så der er meget, der ikke bliver som planlagt og forventet, men vi må tilpasse os,” understreger han.

 

 

Salgstal viser vækst

Allerede i starten af marts, da lukningen af både Danmark og nærmarkederne blev en realitet, valgte man hos Ib Laursen at skifte fokus fra de fysiske butikker til netbutikkerne.

”Det lyder måske som en floskel, men når en dør lukker, så kan man selv vælge at åbne en anden. Og det gjorde vi meget tidligt. Vi valgte at fokusere på netbutikkerne, og det har givet rigtig god effekt,” forklarer Bjarne Lund Jepsen.

Salgstallene viser en lille tilbagegang i marts måned, men april leverer over budget, og forventningen er, at denne udvikling fortsætter, hvilket vil give en samlet vækst i 2020.

”Vi startede faktisk allerede året med at være foran budget. Årets første måneder gik rigtig godt. Trods lidt tilbagegang i marts og en stabil april er vi altså fortsat foran. Nu oplever vi så, at flere butikker rundt omkring på vores eksportmarkeder lukker op, og derfor får vi både ordrer fra dem samt fra de netbutikker, vi allerede har gang i,” siger han.

På nogle markeder er udvalgte butikker allerede åbnet op, mens andre lande begynder at åbne op nu. Sverige har kørt en helt anden strategi, og derfor er der hos Ib Laursen også valgt en anden løsning for det svenske marked, herunder en nyansættelse af en sælger specifikt til Sverige. Hvert land skal håndteres på sin egen måde.

 

Tre kundetyper

Bjarne Lund Jepsen er, trods den positive udvikling hos Ib Laursen, ikke blind over for den generelle udvikling, som han beskriver som ærgerlig og uforskyldt. Her tænker han både på dem, der er ramt af sygdommen, de medarbejdere, der bliver opsagt, og de virksomheder, som må lukke. Han minder dog dagligt sig selv og sine kolleger om, at det kun er promiller af den samlede befolkning, der rammes, og at resten stadig står både stærke og raske og venter på at komme i gang igen.

Han har en god karakteristik af både kunderne og forbrugerne, som han mener kan beskrives i tre kategorier:

 

  • Dem, der holder helt tilbage, og som ikke kommer til at forlade deres adresse og bruge penge trods åbning af landet.
  • Dem, der kommer lige så stille i gang, er lidt forsigtige og holder på pengene, indtil der er sikkert igen.
  • Dem, der tager armene over hovedet, er mere end klar til at bruge penge igen og skrider direkte til handling.

 

Alle tre typer er kunder hos Ib Laursen – både som butikker og netbutikker. Og alle tre beskrivelser kan anvendes som karakteristik af forbrugerne. Samlet set betyder det, at det kommer til at tage tid at komme ud på den anden side.

”Det er langt fra alle, der kommer til at fare ud og bruge en masse penge,” cementerer Bjarne Lund Jepsen.

Men netop i sådan en situation er der behov for at tænke lidt anderledes og kreativt. Et af de konkrete tiltag hos Ib Laursen er at slække på kravene til minimumsordrer, da de lidt mere forsigtige kunder ikke har lyst til at lægge store ordrer. Det beskriver Bjarne Lund Jepsen som den hjælpende hånd, der helt naturligt skal rækkes ud i sådan en situation.

”Det er nu, vi skal vise, at vi er den rigtige samarbejdspartner. Det er nu, vi skal hjælpe hinanden. Derfor er en krise også for alvor der, hvor man får vist, hvem man er som brand og virksomhed,” kommenterer han.

Nyt showroom gør Ib Laursen messeuafhængig

Hvad sker der med messerne? Netop det spørgsmål stiller mange i branchen, og hos Ib Laursen er forventningen, at de fleste af dem aflyses eller afvikles i et mindre format.

”Vi forventer slet ikke, at messerne bliver så centrale for vores omsætning, som de har været tidligere. Vi er nødt til at finde andre måder at hente det ind på i den kommende sæson. Derfor er det også held i uheld, at vores nye kontor og vores eget permanente showroom nu er klar. Vi kan tage besøgende ind allerede nu og forsætte med det hele messeperioden også. Så vi er ikke så afhængige af messerne mere,” siger han.

En klar udfordring er dog de udenlandske indkøbere, som nok ikke kommer til Danmark. Her fortæller Bjarne Lund Jepsen, at der arbejdes på en løsning, så Ib Laursen kan komme ud til indkøberne, som dermed stadig får mulighed for at se kollektionen. Denne løsning kan også fint kombineres med deltagelse på udvalgte udenlandske messer.

”Messerne er jo lige nu et meget usikkert kort. Det kan godt være, at de afvikles i et eller andet format, men hvis der ikke kommer indkøbere, så er det jo lige meget,” lyder det fra Bjarne Lund Jepsen.

 

Hjælpepakker er en sovepude

En krise giver altid grundlag for refleksion, og ifølge Bjarne Lund Jepsen er noget af læringen af denne krise, at man skal reagere med det samme.

”Der er mange, der sidder passivt tilbage og læner sig op ad diverse kompensationspakker. Disse hjælpepakker er selvfølgelig gode, men de redder ikke en virksomhed. Det skal man selv gøre,” siger han og fortsætter:

”Vi valgte tidligt at sadle om i erkendelsen af, at alle netbutikker var åbne. Og vi har blandt andet oplevet, at en af vores eksisterende kunder har lagt deres største ordre nogensinde i april måned, mens omsætningen hos andre netbutikker er både tre- og firdoblet. Så det valg har været rigtigt for os.”

 


Vil du læse flere artikler fra 365DESIGN nr. 2? Bladet er udgivet digitalt og tilgængeligt for alle. Læs det her.