Den internationale møbel- og boligkæde lancerer nu sin største kontorserie nogensinde. Dermed håber Ikea at markere sig på markedet for kontorindretning – både til hjemmekontoret og arbejdspladsen.

I kølvandet på coronakrisen oplevede hele verden en opblomstring i hjemmearbejde. Det øgede naturligt behovet for fleksible kontormøbler- og løsninger – noget man i årevis også har mærket hos Ikea. Derfor har den svenske møbelgigant nu valgt at lancere kontorserien Mittzon, der skal imødekomme vores behov – både på hjemmekontoret og på arbejdspladsen.

“Danskernes behov og forventninger til kontoret er under forandring. De ønsker dynamiske kontormiljøer, hvor man kan tilpasse arbejdsstationen løbende og have bedre muligheder for co-creation med kollegaerne. Med Mittzon-kollektionen har vi søgt at designe kontorløsninger, der matcher ønsker til arbejdsmiljøet, både på hjemmekontoret og på arbejdspladsen,” fortæller Henriette Ekholm, Country Home Furnishing & Retail Design Manager hos Ikea.

Siden coronakrisen er der opstået en fordobling af det gennemsnitlige antal arbejdstimer, som danskerne lægger på hjemmearbejdspladsen, viser tal fra Dansk Erhverv. Det seneste år har efterspørgslen på kontormøbler dog oplevet et dyk herhjemme på grund af en umiddelbar overinvestering, men hos Ikea, mærker man nu igen en større vækst i kontorkategorien, hvilket har været katalysator for lanceringen af den nye møbelserie.

“Da Covid-19 var på sit højeste efterspurgte danskerne kontormøbler som aldrig før. Herefter fulgte en periode, hvor mange vendte tilbage til kontoret og derfor prioriterede anderledes. Men i år regner vi med at runde samme høje omkostningsniveau for kontorkategorien som under pandemien,” lyder det fra Henriette Ekholm.

Også tiltænkt erhvervskunder

Efterspørgslen på kontorsystemer kommer dog ikke kun fra private forbrugere. Ifølge Ikea har man i de seneste år oplevet en stigende interesse fra erhvervskunder gennem loyalitetsklubben Ikea Business Network, der er vokset fra 7.000 medlemmer i 2022 til 9.200 medlemmer i 2024.

“Vi har taget nogle virkelig store skridt på B2B-delen af vores forretning. Ikea kendes af mange som en møbelforretning til den private forbruger, men vores produkter og services hjælper også flere og flere erhvervsdrivende. Udvidelsen af Mittzon-serien er helt i tråd med vores vision om at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker, da arbejdet i høj grad er en del af den,” siger Henriette Ekholm.

Ikea forventer, at B2B salget i 2025 vil udgøre 7,5 procent af det samlede salg.

Den nye serie består af 85 produkter og udgøres blandt andet af skriveborde, skuffesystemer og lydisolerende skærme og er designet, så de både understøtter fokuseret, individuelt arbejde, men også uformelle møder og samarbejdsaktiviteter. Ifølge Henriette Ekholm er de gennemgående nøgleord for Mittzon-serien ergonomi, akustik og ikke mindst fleksibilitet.

“Med skillevæggene kan man skabe rum i rummet. De er nemme at flytte rundt og sammensætte med dekorative eller funktionelle løsninger – eksempelvis planteløsninger, whiteboards, opslagstavler med mere. Skærmene er desuden produceret af genanvendelig træfiber, som består af 90 procent træ, der effektivt absorberer støj,” forklarer hun.