En kærlighed til godt design, en ukuelig skabertrang og et godt kræmmergen er forudsætningen for at Normann Copenhagen i år kan fejre 20 års jubilæum. 365DESIGN har taget en snak med stifter og direktør Poul Madsen om virksomhedens udvikling gennem tiden og dens fremtidsplaner.

Det lå ikke i kortene, at makkerparret Jan Andersen og Poul Madsen skulle grundlægge en international designvirksomhed tilbage i 1999. De kastede sig ud i en branche uden at have nogen erfaring med møbler og interiør. Fælles for dem begge var lysten til at skabe noget nyt, hvilket resulterede i nogle produktvariationer, man ikke tidligere havde set på det danske marked.

I år kan Normann Copenhagen fejre 20 års jubilæum, og det markerer de ved at lancere en række af virksomhedens bestsellere i særudgaver. Derudover hylder Normann Copenhagen de mest ikoniske design fra årene 1999 til 2019 i en retropespektiv udstilling i virksomhedens showroom og flagskibsbutik på Østerbro i København. Udstillingen kan opleves fra den 1. til den 16. november 2019.

 

Fra 1999 til 2019 – og ud i fremtiden

Poul Madsen fortæller til 365DESIGN, at han og Jan Andersen udvælger design med hjertet, og de har begge en forkærlighed for det unikke udtryk. Siden den spæde start har de udvalgt produkter i høj kvalitet med et twist af noget vildt og internationalt. Han tror på, at det netop er dét, som Normann Copenhagens kunder er faldet for.

”Fællesnævneren for alle vores design er, at det er design, Jan og jeg falder for. Vi udvælger produkter med hjertet, og det humoristiske og ’skæve’ er nogle af de træk, der tiltrækker os ved et design. Vi gik ind i branchen uden nogen designbaggrund og forudindtagede opfattelser om ’rigtigt’ og ’forkert’, og det har måske gjort os mere frie til at vælge efter vores mavefornemmelse. Som mennesker er vi nok også ret ukomplicerede og skæve, og det afspejler sig i vores virksomhed,” udtaler Poul Madsen.

Tilgangen til design er stadig den samme som altid, men med tiden har Normann Copenhagen fået en mere omfattende møbelkollektion, som betyder at de i stigende grad sælger produkter til kontraktmarkedet. Derudover henter de en stor del af deres omsætning på eksport – særligt markeder som Asien og USA er i stor vækst. Poul Madsen fortæller til 365DESIGN, at omsætningen i Normann Copenhagen i dag er fordelt omkring 50/50 mellem retail- og kontraktmarkedet.

Poul Madsen påpeger, at det er uundgåeligt ikke at være påvirket, af de klimaforandringer som vi står overfor. Derfor er de hos Normann Copenhagen også bevidste om, hvilke aftryk de selv sætter på kloden. Generelt er både Jan Andersen og Poul Madsen meget impulsive og følger de gode idéer og muligheder, der åbner sig for dem i fremtiden.

”Vi har ligesom så mange andre fået miljøbevidsthed ind under huden, og vi kigger lige nu på vores produktion og procedurer for at se, hvor vi kan forbedre os. Derudover er der mange (hemmelige) designprojekter i støbeskeen og nye ideer opstår hele tiden. Vi har ikke nogen forkromet og urokkelig forretningsstrategi, men er meget impulsive. Får vi en god ide eller åbner der sig en spændende mulighed, forfølger vi det,” afslutter Poul Madsen.