Covid-19 skulle ikke være en hæmsko for virksomheden, der med en hurtig og veludført omstilling fra fysisk- til onlinelancering sikrede en seksdobling af omsætningen.

Audiovirksomheden Lemus havde i marts 2020 planlagt en lancering af virksomhedens næste store satsning Lemus Home Artistic, der på grund af Covid-19 blev alt andet, end de havde forventet.

”Selv om vi har udviklet os til en millionforretning på få år, er hele Lemus Home-konceptet stadig så nyt, at konsekvenserne af Covid-19 er en stor mavepuster, og vi frygtede, at vores vækstrejse skulle gå i stå,” siger CEO og grundlægger Rasmus Møller Kastrup i en pressemeddelelse.

Hvad der dog først så sort ud, er endt med en seksdoblet onlineomsætning for audiovirksomheden, der forener high-end lydoplevelser og Smart Home teknologi i klassiskdesignede lydmøbler.

Vejen til seksdoblingen af virksomhedens onlineomsætning er banet af en målrettet markedsføringsstrategi i forbindelse med lanceringen, der med annoncering på sociale medier, nyhedsbreve og en stor PR-indsats fik skabt den ønskede hype omkring det nye møbel.

”For at få folk til at slå til på lanceringsdagen lavede vi en eksklusiv lanceringsrabat, som kun var tilgængelig i to timer. Det fik virkelig folk, som havde luret på det nye lydmøbel i flere uger, til at sidde klar ved skærmen, lige så snart vi offentliggjorde produktet,” fortæller Head of Marketing Nynne Daa.

Resultatet blev nye globale kunder, og Rasmus Møller Kastrup kunne allerede efter ti minutter fejre, at den første million var tikket ind.

Efter to timer måtte Lemus melde udsolgt.

 

Forventninger til 2021

Trods succesen med lanceringen lægger Rasmus Møller Kastrup ikke skjul på, at de dertilhørende udfordringer med blandt andet nedlukning af showrooms har været en udfordring.

Alligevel steg onlineomsætningen på Lemus Home fra 900 t. kroner i 2019 til 5,6 mio. kroner i 2020.

Forventningerne til 2021 er en omsætning på 15 mio. kroner.

Det høje ambitionsniveau skyldes særligt én konkurrencefordel:

”I tider som disse har vi en kæmpe fordel i forhold til de store etablerede virksomheder, da vi kan rykke hurtigt og være agile på et niveau, der ikke er muligt for mastodonterne,” afslutter Rasmus Møller Kastrup.

 

Foto: Lemus