Messesæsonen 2019 i design-, interiør– og møbelbranchen blev skudt i gang med maner i januar og februar. Gik du glip af reportagerne fra messerne og vil have overblik over besøgs- og udstillerantal? Så læs med her.
Vi var næsten kun lige sprunget ind i det nye år, da messerne i design-, interiør- og møbelbranchen startede for fuldt drøn. Som på en perlerække lå messerne lige efter hinanden – når den ene var forbi, startede den næste.
Trendset i München startede messekavalkaden den 3. januar, og siden fulgte blandt andet Nordstil, Imm Cologne, Formex, Maison & Objet, Nordic Living, Formland, Stockholm Furniture & Light Fair og Ambiente.
Nu er årets første messer ovre, og du får her er overblik over de vigtigste tal fra udvalgte messer og opsummeringer på 365DESIGNs reportageartikler.
Få overblikket: Hvor mange besøgte og udstillede på messerne?
Trendset
Trods ekstremt vejr samt placering på ugedage fremfor i en ferie eller en weekend melder Trendset i München om et tilfredsstillende antal besøgende. Besøgstallet faldt dog med 15 procent sammenlignet med sidste år, og ‘kun’ 31.000 besøgende fandt vej til messen. I alt kunne de besøgende opleve 2.500 forskellige brands på messen.
Imm Cologne
Den tyske messe IMM Cologne rundede messen af med en stigning i besøgstal. Fordelt på syv dage havde messen sammenlagt et besøgstal på 150.000, hvilket er en stigning på 20 procent i forhold til sidste år. Over 50 procent af de besøgende på messen var udenlandske gæster. Der var i alt 1.250 udstillere på dette års messe.
Formex
Hos den svenske messe Formex har de ikke meldt specifikke besøgs- og udstillertal ud. Messen byder to gange årligt omkring 850 udstillere og 23.000 besøgende velkommen.
Maison & Objet
Ved den franske messe Maison & Objet kom der denne gang 84.236 besøgende, hvoraf 46.356 kom fra Frankrig, mens 37.880 kom fra 160 forskellige lande. Besøgstallet er en smule lavere end i januar 2018. De mange besøgende kunne opleve i alt 2.910 forskellige brands.
Nordic Living
For første gang gik den norske messe under nyt navn: Nordic Living (før: Oslo Design Fair). Messen har ikke meldt officielle besøgs- og udstillertal ud. Messens januarudgave har omkring 7.000 besøgende og 350 udstillere.
Formland
Formland Spring 2019 var en succesfuld messe med fremgang i besøgstallet. På fire dage aflagde 11.687 messen et besøg, hvilket er en stigning på 6 procent i forhold til Formland Spring 2018. I alt valgte 390 virksomheder at udstille på messen.
Stockholm Furniture & Light Fair
Den svenske messe Stockholm Furniture & Light Fair har ikke offentliggjort konkrete besøgs- og udstillertal. Messen tiltrækker hvert år cirka 40.000 besøgende, som kommer for at se de omkring 700 udstillere.
Ambiente
Ambiente-messen i Frankfurt tiltrak denne gang 136.000 besøgende fra 166 forskellige lande. På messen var der i alt 4.451 udstillere.
Messereportager: Sådan oplevede de danske udstillere messerne
Holdet bag 365DESIGN besøger hvert år flere af messerne i Europa. I januar/februar 2019 gik turen til de skandinaviske messer: Formland, Nordic Living, Formex og Stockholm Furniture & Light Fair.
Formland lod bæredygtighed brænde igennem
Det overordnede tema til denne udgave af Formland var rettet mod vores fælles ansvar for moderjord: Bæredygtighed. Temaet kom både til udtryk i flere foredrag om emnet, i FSC-udstillingen med bæredygtige design, i trendområdet A Kind of Nature og i trendcafeen Jordbo.
365DESIGN fik en snak med Madam Stoltz, der mener, at det er vigtigt at prioritere det danske marked, med Thorup Copenhagen, som var med på messen med egen stand for første gang, og med Verti Copenhagen, som brugte messen til at vise en masse tilføjelser til produktsortimentet.
Læs messereportagen fra Formland her.
Nordic Living i nye klæder
Interiørmessen i Lillestrøm i Norge hedder nu Nordic Living, og det har skabt en del usikkerhed blandt udstillerne. Den ’nye’ messe, Nordic Living, skal fokusere på livsstil og detailhandel to gange om året, mens Oslo Design Fair fremover afvikles parallelt med Nordic Living og har større fokus på high-end møbeldesign og kontraktmarkedet.
365DESIGN besøgte messen og talte med Cozy Living, der havde færre besøgende, men større omsætning, Oohh by Lübech Living, hvis genbrugsprodukter var et hit hos nordmændene, og Kreafunk, som mener, at synlighed på messer er vigtigt for vækst.
Læs messereportagen fra Nordic Living her.
Formex er en vigtig og kommerciel messe
Flere af de danske udstillere på Formex beskriver Sverige som et vigtigt og voksende marked med stor interesse for danske brands og danske produkter, hvorfor deltagelse på en kommerciel interiørmesse som Formex er afgørende for fortsat succes.
Under messen fik 365DESIGN blandt andet en snak med House Doctor, der repræsenterede fire brands under samme ’stand-tag’, og Eva Solo, som oplevede kvaliteten af de besøgende som høj.
Læs messereportagen fra Formex her.
Stockholm leverer varen
Under Stockholm Furniture & Light Fair var der generelt en positiv indstilling blandt de danske udstillere: Stemningen på messen er unik, der er masser af aktivitet, et meget selekteret udvalg af udstillere samt de rigtige indkøbere.
På messen fik 365DESIGN en snak med Andersen Furniture, som får flere internationale kunder på messen, Eva Solo, der præsenterede brandets nye møbelkollektion, og Ferm Living, som ser messen som den førende i Europa inden for skandinavisk design.
Læs messereportagen fra Stockholm Furniture & Light Fair her.