At deltage flere gange på Formex har opbygget tillid til Moebe blandt de svenske kunder. På messen viste Moebe blandt andet en ny reol frem, som er første step på vejen til også at blive et møbelbrand.
I hjørnerne på Moebes stand står brandets nye reolsystem. På væggene hænger de velkendte billedrammer sammen med knagerækker, spejle og de nye knager, Wall Hook. Standen er enkel med masser af luft, så alle produkterne får plads. Det er en helt bevidst strategi, fortæller den ene af Moebes tre partnere, Anders Thams, da 365DESIGN besøger brandets stand på Formex.
”Vi har ændret vores strategi for messerne en smule. Før tog vi på en masse messer, men nu er vi mere selektive og skruer ned for antallet. Samtidig vælger vi at have en større stand, så vores produkter får mere plads, og standen fremstår mere overskuelig,” siger Anders Thams, som sammen med Moebe-teamet også skal på Show Up, Maison & Objet og Oslo Design Fair i den kommende måned.

På den første dag på Formex har både nye og eksisterende kunder slået vejen forbi Moebes stand, men også medier fra blandt andet Tyskland og Japan samt hollandske, tyske og svenske butikker har været på besøg. Anders Thams er glad for de mange besøg og er generelt positivt stemt over for Formex.
”Sverige er et godt marked for os. Vi startede på Formex for nogle år siden, og her skulle svenskerne lige varmes op. Det handler om at komme på messen flere gange og vise, at man kan have tillid til brandet, og at det er i konstant udvikling,” fortæller Anders Thams.
Moebe har også prøvet Formex’ søster af, Stockholm Furniture & Light Fair. Her mødte de mange af de samme kunder, men at skifte til den messe gav ikke mening. Det var bedre og mere tillidsskabende at blive på Formex, konkluderer Anders Thams.
Reol er første step som møbelbrand
Da Moebe første gang gik på markedet, var det med rammerne Frame og klemmen Pinch. Siden er sortimentet blevet udvidet med andre boligaccessories som spejle og knager, og på Formex blev to nye medlemmer lanceret: knagen Wall Hook samt klemmen Pinch i de nye farver bordeaux og mørkegrå.
Udover udvidelsen med flere accessories er Moebe også på vej ud af en ny tangent. Brandet lancerede i foråret et nyt reolsystem og tog dermed hul på produkter i en større skala. Den nye reol er første step på rejsen mod også at blive et møbelbrand, forklarer Anders Thams:
”Vi vil gerne udvikle os til også at være et møbelbrand. Derfor har vi planer om flere større møbler i fremtiden, og vi har en håndfuld design i støbeskeen. Vi vil dog også stadig udvikle nye accessories, så sortimentet bliver en blanding af større og mindre produkter.”
365DESIGN-redaktionen har besøgt Formex-messen som del af den officielle pressetur.