Torsdag bød Formland design- og interiørbranchen indenfor for 69. gang. På åbningsdagen meldte messen om vækst i udstillerantallet, Anders Lund Madsen satte temaet ’at være unik’ i fokus, og Designbaseprisen blev overrakt til en helt særlig og nytænkende butik. 

”Det personlige møde går aldrig af mode.”

Sådan lød det fra Georg Sørensen, adm. direktør i MCH Messecenter Herning, i åbningstalen til dette års Formland Autumn. Som han selv bemærkede, er sætningen altid med ham på talerstolen til åbningen af Formland, og selv om den efterhånden er en smule slidt, er den stadig lige så sand, som første gang den blev brugt.

For i en digital verden har det personlige møde på en messe stadig sin berettigelse. Det bekræfter de mange besøgende fra et væld af lande samt det stigende antal udstillere: Formland Autumn 2018 kunne således byde besøgende fra 34 lande velkommen og se udstillerantallet vokse fra 478 sidste år til 502 i år – heraf 91 nye udstillere.

Efter sin tale bød Georg Sørensen en særlig gæst velkommen: Anders Lund Madsen. Komikeren fik sparket messen i gang med sin altid humoristiske facon, rappe replikker og finurlige betragtninger. Mens Powerpoint-showet slidede derudaf og understøttede hans pointer, kvitterede salen med masser af højlydte grin.

Anders Lund Madsen tog udgangspunkt i teamaet fra Formlands trendzone ’House of Freakebana’, hvor det skæve, uperfekte og anderledes iscenesættes. I sit oplæg brugt han sig selv som symbol på temaet, og at det er okay at være unik, enten på en cool måde eller endda ved at tabe ansigt – et tema som de seneste år har fået lov at fylde i design- og interiørverdenen med nye materialer, vilde farver og uperfekte overflader.

Trendzonen er ved denne Formland-messe skabt af designduoen Studie Flyhelsted, som består af indretningsarkitekt Mille Fly og fotograf Sofie Helsted.

 

Video fra trendzonen, House of Freakebana, Jyske Bank TV

 

Og prisen går til…
Traditionen tro blev Designbaseprisen uddelt på Formland Autumns åbningsdag. Prisen uddeles til den mest innovative og nytænkende detailbutik inden for design- og livsstilsbranchen i Danmark lige nu.

I år løb Bahne i Frederiksberg Centret med prisen, som redaktør på Designbase, Pia Finne, overrakte til ejer af butikskæden, Jacob Bahne, og butiksbestyrer i vinderbutikken, Calina Kokholm. Om valget af vinderen fortalte Pia Finne blandt andet:

“Nytænkning og en fremsynethed, som ikke ses mange steder, er en af grundene til, at Bahne blev valgt som vinder til Designbaseprisen 2018. Prisen gives til den flotte butik i Frederiksberg Centret, hvor man blandt andet allerede inden åbningen entrerede Anette Eckmann for at få skabt en layoutplan, som gør butikken interessant for de besøgende. Der er skabt ‘stop and go’-effekter, hvor man går fra rum for rum fra køkken, mode, design og livsstil, og hvor man fornemmer de rendyrkede koncepter, der er skabt.”

Ejer af butikskæden Bahne, Jacob Bahne, og butiksbestyrer af Bahne i Frederiksberg Centret, Calina Kokholm

Med store roser til teamet bag Bahnes butik i Frederiksberg Centret var Jacob Bahne glad og stolt over at modtage prisen for en butik, som ifølge ham har været en succes fra dag et.

“Jeg er rigtig stolt, og det er jeg, fordi vi er en kæde med 20 butikker, og alt andet lige så er det svært at gøre en forskel i en enkelt by, når man har et lidt større apparat at passe. Men det er lykkedes i Frederiksberg Centret, og for mig så handler den butik rigtig meget om passion – passion for design, mode og det at drive en anderledes detailbutik,” lød det fra Jacob Bahne.

Foruden æren og Designbaseskulpturen kan Bahne-teamet også se frem til en rejse til Chicago til International Home + Housewares Show og Gia Awards-uddelingen.