Inden længe åbner Formex dørene til den skandinaviske design-, interiør– og møbelmesse i Sverige. Læs med, når Marianne Stave Sjöberg løfter sløret for tema, programmet og udviklingen af over den 50 årige messe.

Tema

Det overordnede tema for den kommende Formex har fået navnet It Matters. Temaet handler om bæredygtighed, og om hvordan vi interagerer med vores omverden. Under messen vil der derfor blive sat fokus på, hvordan vi vurderer varer og genstande på en innovativ måde som en forudsætning for vores overlevelse og fremtid – herunder hvordan nye materialer og processer går hånd i hånd med tradi­tionelt håndværk og god gammeldags lærdom.

 

Det sker

Der sker meget på den kommende messe, både hvad angår selve layoutet af messehallerne og seminar- og foredragsdelen. Formålet med det nye layout er at gøre det nemmere for besøgende at finde det, de søger, samt at skabe et bedre flow gennem hallerne. Ændringerne er baseret på spørgeskemaundersøg­elser med både besøgende og udstillere. En spæn­dende ændring fra og med den kommende messe er også lanceringen af temadage, hvor der bliver diskuteret relevante brancheemner med indlæg af indflydelsesrige eksperter og profiler. Omdrejningspunktet for temadagene bliver en ny inspirations- og videns­scene i Hal B.

Tirsdag bliver temaet detailhandel, onsdag bære­dygtighed, torsdag farver & tendenser og fredag branding. Endnu en spændende nyhed i august er, at hele den store entréhal bliver indrettet som en inspirationsudstilling. Designeren bag udstillingen er den verdenskendte trendekspert Li Edelkoort.

 

Udvikling

Formex er en gammel og traditionsrig messe. Faktisk fylder Formex 60 år i 2020. Formex er blevet en institution i svensk og nordisk interiørsammenhæng, og messens soliditet viser sig også i antallet af udstillere og besøgende, som har ligget pænt og stabilt i mange år. Det er ikke ligefrem blevet lettere at være messearrangør i de 60 år, der er gået. Konkurrencen fra andre marketingplatforme er enorm i dag. For at kunne følge med må en messearrangør ryste posen grundigt en gang imellem, og det sker nu i august. Det er bestemt ikke nemt at flytte rundt på 800 udstillere, hvoraf mange har stået det samme sted i årevis. Det er ikke altid en taknemmelig op­gave, men det er nødvendigt, hvis man vil vedblive at være Nordens førende mødested for interiør og design. August-messen bliver utrolig spændende – en turnaround begivenhed, som forhåbentlig bliver taget godt imod af langt de fleste.

 

Fakta

Hvornår afholdes messen: 20.-23. august 2019

Hvor afholdes messen: Stockholmsmässan

Antal udstillere seneste sommermesse: 800

Forventet antal udstillere til kommende messe (ca.): 800

Antal besøgende seneste sommermesse:
18.511, heraf 15 procent internationale fra 60 lande

Antal besøgende til kommende messe (ca.): 19.000