I sidste uge havde et hav af danske udstillere taget turen til Stockholm for at være en del af den store svenske Formex-messe. Ifølge Marianne Sjöberg, fra messens officielle kontor i Danmark, var stemningen god hos de danske udstillere, og mange er klar til at gentegne deres stande til messen i januar.

Da den store svenske design- og interiørmesse, Formex, slog dørene op fra den 21.-24. august, havde over 800 udstillere valgt at vise deres nyeste produkter frem på messen.

Messen er den største af sin slags i Skandinavien, og netop størrelsen fremhæver den svenske trendekspert, Trendstefan, som en af messens fordele. Han mener, at Formex med sin størrelse er et sikkert valg for de udstillere, som kun har budget til at besøge én enkelt messe.

Under temaet ’Unexpected Gateherings’ bød projektchef, Christina Olsson, i sin åbningstale velkommen til en messe, hvor de besøgende kunne se frem til uventede møder mellem kunsthåndværkere, arkitekter, designere, udstillere, stylister, kokke og trendeksperter.

Udover de mange udstillere kunne Formex også præsentere flere forskellige temaområder i de tre messehaller. De besøgende kunne blandt andet opleve en gæsteudstilling, der hylder 150 års diplomatisk relation mellem Sverige og Japan, samt et område der satte fokus på det svenske kunsthåndværk med keramiker Stefan Andersson fra Håndværkerrådet som kurator.

Generelt sætter messen en stor ære i at have fokus på overraskende udstillinger og installationer, og balancen mellem udstillingsområder og udstillere var velfungerende og gav de besøgende mulighed for at hente meget forskellig inspiration med hjem.

Danske udstillere er tilfredse
124 selvstændige danske udstillere havde taget turen til Formex, mens flere danske brands også var repræsenteret hos deres svenske agent eller via et svensk datterselskab. Generelt var de danske udstillere meget tydelige på messen med imponerende stande, hvilket flere af de besøgende butikker og pressefolk kommenterede.

Ifølge Marianne Sjöberg var stemningen hos de danske udstillere positiv både hos de store og mindre brands.

”Alle de største danske brands – og jeg talte stort set med dem alle sammen – var meget tilfredse og parate til at gentegne deres stande til messen i januar. Blandt de nye udstillere er der stor begejstring over messens størrelse og over, at niveauet blandt de udstillende virksomheder er så højt,” fortæller Marianne Sjöberg til 365DESIGN.

Stemningen var positiv hos de brands, som 365DESIGN besøgte på messen. Blandt andre Moebe, Lind DNA og Kähler meldte om en god åbningsdag med besøg af eksisterende og nye kunder samt pressen.

Hvorfor de danske udstillere er tilfredse med Formex og gentagende gange vælger at deltage kan ifølge Marianne Sjöberg forklares med messens høje niveau samt det internationale publikum.

”Udover at møde sine danske, svenske og norske kunder får man også besøg af et stort internationalt publikum. Blandt andet ser vi en øget interesse fra Japan, Kina og USA. Man når bredt ud – både til hele Norden og resten af Europa. Ikke mindst har vi hørt fra danske udstillere, at de har haft besøg fra Spanien, Italien, England og Baltikum,” lyder det fra Marianne Sjöberg.