Ambiente: Mere international end nogensinde

Der var masser af positiv stemning at spore på Ambiente, der sluttede i sidste uge – også blandt de danske udstillere. Messe-ledelsen melder om den mest succesfulde messe i over et årti og uddyber, at mere end halvdelen af de besøgende ikke er tyske.

En af Europas største design- og interiørmesser Ambiente blev afviklet – med stor succes ifølge messen selv – forrige uge. Redaktionen på 365DESIGN var nede og mærke stemningen, der absolut var positiv. Der var masser af liv, og et konstant flow af handler i gang hele vejen rundt på den enormt store messe. Og så stødte man på folk fra hele verden; både blandt pressen, udstillerne og de besøgende.

Har de helt rigtige indkøbere
Der var en udbredt tilfredshed blandt de danske udstillere 365DESIGN talte med på messen. Der var i alt 77 danske udstillere, der dækkede over et areal på 5.000 kvm. Rosen fra de danske udstillere går blandt andet på, at der er rigtig mange indkøbere – og så er det de rette indkøbere. Derfor bliver der lagt mange ordrer.

Design Letters & Friends har helt fravalgt at udstille i Danmark, fordi de prioriterer at komme derhen, hvor de store og internationale indkøbere kommer:

“Vi udstiller kun på Ambiente og Maison & Objet, fordi det grundlæggende spørgsmål for os er, hvad det er for nogle mennesker messerne kan tiltrække,” pointerer Jakob Aaen, International Sales Manager. Han lister i øvrigt en række internationale indkøbere op, som har været inde og handle med dem på standen – indkøbere som han ved ikke kommer forbi de danske messer.

Fremgang i tysk økonomi påvirker
At der er fremgang i den tyske økonomi, påvirker messen i en særdeles positiv retning ifølge Detlef Braun, medlem af direktionen i Messe Frankfurt.

“Ambiente har taget en succesfuld kurs, og privatforbruget er igen den drivende kraft i Tyskland. Det betyder, at de ydre rammer for en succesfuld messe er i orden”, forklarer han.

Besøgende og udstillere fra alle verdenshjørner
Både antallet af udstillere og besøgende er steget, såvel som antallet af lande de kommer fra. Der var 4.724 udstillere fra 89 lande, og 144.000 besøgende fra 161 lande, hvilket er en stigning på 3,5 procent i forhold til sidste år.

Mere end halvdelen af de besøgende var rejst til Tyskland fra hele verden, hvilket betyder, at der i år var større international repræsentation end tidligere. De top ti besøgende nationer efter Tyskland var Italien, Frankrig, Holland, USA, Storbritannien, Schweiz, Spanien, Kina, Tyrkiet og Rusland. Herudover melder messen om betydeligt flere besøgende fra Østeuropa og Golfstaterne.

Denne gang var Japan årets Partner Country, hvilket betød, at der kom 20 procent flere besøgende fra Japan målt i forhold til sidste år. Under en ceremoni på messen mandag aften, afslørede man, at næste års Partner Country er USA. Messen afvikles næste gang fra den 13.-17. februar 2015.