Dyre retssager, der trækkes i langdrag, skal undgås, mener Dansk Industri, der nu foreslår at etablere et uafhængigt designnævn. For er der på nuværende tidspunkt overhovedet et økonomisk incitament for at kæmpe for designrettigheder?

Den seneste uge har budt på to kendelser i retssager om kopiering af design. Først en sag i modebranchen, hvor Højesteret afgjorde, at designeren Ilse Jacobsens gummistøvler ikke var blevet kopieret, og derefter sagen om keramikeren Anne Black, der i Østre Landsret fik anerkendt kopiering, men dog kun af et ud af tre produkter og med en væsentlig sænkelse af erstatningssummen.

De to kendelser har kostet designerne dyrt og er begge blevet trukket i langdrag over mange år. Ifølge Dansk Industri sender de to kendelser blandede signaler til innovative virksomheder og kreative erhverv. For kan det overhovedet betale sig at kæmpe for sine designrettigheder?

”Med den usikkerhed kan innovative virksomheder og kreative erhverv med rette stille spørgsmål ved, om det kan svare sig at håndhæve sine rettigheder. Det er ikke en situation, der er fremmende for små iværksættere med ambitioner om at skabe virksomhed i Danmark,” fortæller Lars Holm Nielsen, chef for regelforenkling, iværksætteri og SMV-politik i Dansk Industri, i en pressemeddelelse.

 

Etablering af dansk designnævn
Efter den seneste uges afgørelser foreslår Dansk Industri nu, at der etableres et dansk designnævn for at lette sagsbehandlingen i kopisager – både tidsmæssigt og økonomisk.

”Det er dybt problematisk, at det er så besværligt at få afgjort sådanne sager. Derfor foreslår vi, at der etableres et dansk designnævn, der hurtigere og billigere kan afgøre sager om kreative og innovative erhvervs design- og ophavsrettigheder,” siger Lars Holm Nielsen og fortsætter:

”Nævnets afgørelser skal så kunne hjælpe parterne med at afgøre tvisten – herunder eventuelle spørgsmål om erstatning – uden om domstolene. Eller nævnets afgørelse kan indgå i domstoles afgørelsesgrundlag.”

Ifølge Lars Holm Nielsen vil et designnævn aflaste retssystemet, fordi nogle sager kan afgøres uden en lang retssag.

 

Det kan betale sig at kopiere
Ligesom Dansk Erhverv stiller advokat Johan Løje, der blandt andet rådgiver Design Denmarks medlemmer, sig kritisk overfor dommen i Anne Black-sagen. I et opslag på LinkedIn ærgrer han siger over, at Landsretten ikke greb chancen til at sætte en ny dagsorden for designeres rettigheder.

”Selv om Landsretten fandt, at Nettos handlinger havde skadet Anne Blacks brand, valgte de til gengæld at nedsætte erstatningen fra 1.500.000 til 300.000 kr. (…). Det kan derfor reelt fortsat betale sig for Netto, at blive ved med at kopiere designs,” skriver Johan Løje.

Han mener, at designbranchen skylder Anne Black en stor tak for, at hun har orket at køre sagen. Det bliver nu overvejet, om spørgsmålet om erstatningen skal prøves ved Højesteret.