Danske designmesser mangler internationalt format

Skab én stærk samlet messe, der kan tiltrække internationale indkøbere, så skal vi nok komme hjem på dansk grund. Sådan lyder det fra de danske udstillere på Ambiente. Modsvaret fra Formland UPgraded lyder, at hvis ikke de danske designvirksomheder udstiller herhjemme, så er det umuligt at tiltrække de store internationale indkøbere. Hvad kom først? Hønen eller ægget? Udstillerne eller indkøberne?

“De danske messer er for lokale. Vi søger det internationale,” forklarer salgschefen for Design Letters. “Det var skuffende at deltage på DesignTrade med så få besøgende,” siger salgschefen for By Nord. “Kvaliteten af de besøgende er ikke særlig høj på Formland Upgraded,” påpeger direktøren for Applicata.

Under Ambiente beskyldte danske designvirksomheder Formland UPgraded og DesignTrade for ikke at kunne leve op til det internationale format, der er behov for – og derfor vælger de danske udstillere at udstille på Ambiente og Maison & Objet.

Jacob Schmidt, marketingdirektør hos DesignTrade, er villige til at indgå i en dialog med Formland UPgraded om et muligt samarbejde, mens Henriette Træholt, projektchef hos Formland UPgraded, har den holdning, at det kvaliteten af udstillere, der skal tiltrække de internationale indkøbere – og at messerne ikke kan løfte opgaven alene.

Løsningen på den indædte kamp mellem DesignTrade og Formland UPgraded skal findes, ellers kan konsekvenserne være fatale, lød det i forrige uges debat om de danske design- og interiørmesser. Ord som dødsstødet, ukollegialt, urimelige brancheforhold og andre ord føg gennem luften. Poul Erik Jakobsen, bestyrelsesformand for pej grupppen udtalte i sidste uge: “Den indædte konkurrence mellem Bella Center og Messecenter Herning kan ende med, at begge messer lukker – så find en løsning, om nødvendigt sammen. Branchen lider under den indædte fight”. Læs hele indlægget her 

DesignTrade klar på samarbejde
”At branchen er sur over konkurrencen imellem messeudbyderne, er jeg fuld forståelig overfor. Derfor er det da relevant at skabe en dialog med Formland. Vi er mere end villige til at samarbejde, især set i lyset af de kommentarerne fra danske designvirksomheder, der foretrækker at udstille i udlandet. Hvis de vil støtte op omkring et dansk samarbejde, som alle tre parter (red. Formland, de danske designvirksomheder og DesignTrade) finder attraktivt, vil vi ikke stå imod det. Det bakker vi 100 procent op omkring,” understreger Jacob Schmidt.

Han tilføjer derudover, at DesignTrade sætter alle skibe i søen for at blive et nordisk arrangement med stærk international status. Det omfatter blandt andet et stort fokus på kommunikations- og marketing setuppet overfor udlandet og et agentnetværk i både Sverige, Frankrig, Spanien, Portugal og Finland.

En ond spiral
Henriette Træholt giver udtryk for, at det er svært at tiltrække de internationale indkøbere, hvis ikke de danske virksomheder bakker op om messen.

”Virksomhederne siger de vil have en stærk messe, men at de først vil deltage når den er stærk. Når vi er i dialog med udenlandske indkøbere, er spørgsmålet om hvem der udstiller på messen altid blandt top tre,” fortæller hun. Altså er udstillernes kvalitet afgørende for, om der kommer internationale indkøbere. Henriette Træholt sammenstiller situationen med spørgsmålet om, hvem kom først; hønen eller ægget.

”Vi har taget det første skridt ved at lave en stor markedsføringskampagne rettet mod de tyske og norske indkøbere, og har en omfattende plan for, hvordan vi skal tiltrække flere indkøbere fra Tyskland og Norge,” tilføjer Henriette Træholt. Hun understreger i samme ombæring, at det er vigtigt med opbakning fra nogle af de store etablerede designvirksomheder, da de er attraktive for indkøberne.

Det er en ond spiral, hvis ikke begge sider på samme tid er med til at styrke Danmark som designmessedestination.

Udstillerne skal bakke op
Rene Løt, ejer af Applicata og udstiller på Ambiente, savner nogle store internationale indkøbere på de danske messer. Han har dog valgt at tage på DesignTrade til efteråret for at bakke op om danske messer.

”Vi bliver nødt til at bakke op om en messe hjemme i Danmark, derfor tager vi på DesignTrade. Hvis vi ikke gør det, så bliver en dansk messe jo aldrig god,” fortæller han til 365DESIGN. Han pointerer endvidere, at der er behov for én samlet messe og peger på København som den eneste rigtige placering for en stærk dansk messe.

Det er besværligt med to messer
Mikael Winther-Hansen, salgschef hos By Nord, opfordrer stærkt til, at danske messeudbydere finder en løsning og i stedet fokuserer på at opbygge én kvalitativ stærk messe.

”Vi havde den bedste placering på DesignTrade sidst, men det var skuffende at deltage på messen med så få besøgende,” slår han fast. Han forstår godt, hvorfor både den jyske og sjællandske messe kæmper. Men pointerer at det er alt for besværligt, når der er to messer – både for udstillere og besøgende. ”De bør slå sig sammen eller dele sæsonerne imellem sig,” understreger han.

Fortæl os hvem I vil have
Jakob Aaen, der er salgschef hos Design Letters, forklarer at de danske messer er for lokale til deres behov, hvorfor de kun udstiller på Ambiente og Maison & Objet.

”Her har vi haft besøg af de helt rigtige indkøbere. Blandt andet fra John Lewis, Heal’s, Conran Shop, KaDeWe, Moma, Stockmann og Versäiläinen. Hvis disse også besøgte de danske messer, ville situationen være en hel anden,” lyder det fra salgschefen.

Netop listen over hvilke internationale indkøbere, der er attraktive og afgørende for at få de store danske brands til at udstille i Danmark, er vigtig for DesignTrade.

”For at vi kan få de helt rigtige internationale indkøbere – som de store danske udstillere efterspørger herhjemme – til at komme til DesignTrade, kræver det, at vi får at vide, hvem det helt præcist er, de støder på i udlandet. Så skal vi nok sørge for, at de kommer. Det her er altså en åben invitation til branchen,” fortæller Jacob Schmidt.