De danske forbrugere lagde deres tilbageholdenhed til side og shoppede løs, da netbutikkerne slog dørene op til Black Month. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv.
Danskerne valgte ikke at holde igen i november. Nye tal viser, at netbutikkernes omsætning i november – også kendt som Black Month – ramte indeks 100, og dermed nåede man altså sidste års høje niveau. Det afslører Dansk Erhvervs E-indeks, som laves i samarbejde med s360.
Den genvundne købelyst i november vækker begejstring hos Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund:
”E-handlen har jo været synonym med vækst de sidste mange år, men i år har omsætningen i flere måneder ligget væsentligt under sidste år. Derfor er jeg på branchens vegne glad for, at vi den her vigtige måned ramte sidste års niveau. Det var tiltrængt,” understreger han og tilføjer:
”Vi har fulgt tallene tæt hele november, så selvom jeg ikke er overrasket, er det ikke desto mindre glædeligt, at vi nu får et samlet billede, der bekræfter vores forventninger,” uddyber han.
Omsætningsdyk efter Black Friday
På trods af den positive Black Month-omsætning er desværre også et hår i tal-suppen, påpeger Niels Ralund:
”Omsætningen tager et dyk i ugen efter Black Friday. Det er ikke overraskende, at forbrugerne lige ånder ud efter Black Friday, men i forhold til sidste år er faldet lidt større, end hvad jeg havde forventet.”
E-handelsdirektøren håber dog, at forbrugerne blot har taget en lille pause som optakt til juleindkøbene:
”Vi ved, at der bliver handlet en del julegaver i forbindelse med Black Friday, men historisk set har der stadig været masser af købekraft tilbage til julesalget. Det håber og tror jeg også, at der vil være i år,” siger Niels Ralund.