Messedebat efter Formland og DesignTrade

Dødsstød, ukollegialt, husmesser, eksportfokus, urimelige brancheforhold og andre tydelige ord fyger gennem luften. Poul Erik Jakobsen, bestyrelsesformand for pej grupppen: “Den indædte konkurrence mellem Bella Center og Messecenter Herning kan ende med, at begge messer lukker – så find en løsning, om nødvendigt sammen. Branchen lider under den indædte fight”.

Ærgerlig udvikling og ukollegialt, siger direktøren hos Ib Laursen. Fællesskabet er væk, siger direktør hos Rikki Tikki. Der er ikke plads til to messer i Danmark, mener direktøren for Muubs. Et hav af messer i Europa, med deltagelse ved de otte betyder, at vi må vælge de dårligste fra – og det er nu de danske, siger direktøren for Bloomingville.

Med 21 designmesser inden for 1.000 km radius hver sæson, har både udstillere og indkøbere mere end travlt. Ovenpå på flere diskussioner om, hvorvidt man skal vælge messen øst eller vest for Storebælt i Danmark, tager debatten en drejning og lyder nu: Skal vi vælge udlandet til eller Danmark fra?

Ovenpå afviklingen af DesignTrade og Formland UPgraded, har der rejst sig en ny debat i forhold til messerne. Sideløbende afholdelse af husmesser har sat fokus på de store virksomheders opbakning omkring branchefællesskabet – eller rettere mangel på samme. Fra de store virksomheder lyder forklaringen, at de danske messer ikke kan tiltrække nok international opmærksomhed, og derfor bliver udlandet opprioriteret.

Det er altså ikke længere interessant kun at diskutere om hovedstaden eller midtjylland har størst potentiale. Nu vendes blikket for alvor mod udlandet, fordi de store messer der, har mange flere udstillere og besøgende – og skal man konkurrere på det i Danmark, er der behov for én samlet messe.

Husmesserne splitter branchen endnu mere
Under Formland var der meget snak i krogene. Her forholdt man sig kritisk til de lokale designvirksomheder, der valgte messen fra og i stedet holdt husmesser.
Blandt andet påpegede Michael Jacobsen, slagschef hos Rikki Tikki, at alle har gavn af et fællesskab – uanset hvor stor man er. Hos Ib Laursen fortæller direktør Peter Laursen, at det er ærgerligt og ukollegialt, at nogle ikke bakker op om messen, for det er en flot messe.

“Denne her gang har der både været et stigende antal besøgende og udstillere. Men der er ingen tvivl om, at vi mangler nogle bestemte firmaer – for eksempel dem der står på DesignTrade. Havde man alle firmaer samlet ét sted, ville det styrke Danmark som messeland – og derved tiltrække flere internationale indkøbere,” forklarer han.

Henriette Træholt, projektchef for Formland UPgraded, har selvsagt også en holdning til husmesserne. “Alle skal tage del i at bakke op om en messe, som jo er dér, hvor alle kunderne er,” pointerer hun og understreger endvidere, at indkøbernes tid er mere og mere knap, derfor ødelægger husmesserne hele kulturen omkring fællesskab i branchen. “Mange af virksomhederne har jo fælles kunder, og de ville kunne drage fordele af at være på ét samlet sted, derfor er det ærgerligt med husmesserne”.

Kun plads til én messe i Danmark
Henriette Træholt påpeger altså, at det vil styrke fællesskabet i branchen at være samlet ét sted, hvilket også er ønsket fra de lokale designvirksomheder, der har fravalgt Formland UPgraded denne gang.
“Det er ikke afgørende, om det er i København eller Herning, men der er ikke plads til to messer i Danmark,” slår Bent Povlsen, indehaver af Muubs, fast overfor Herning Folkeblad. Muubs udstiller normalt på den midtjyske messe, men har valgt konkurrenten DesignTrade denne gang.

For Bent Povlsen er deres messedeltagelse et spørgsmål om at prioritere, fordi der er så stort er messeudbud og nogle overlapper endda hinanden. Og så vælger man selvfølgelig de messer, som er mest besøgt. De danske messer er simpelthen for dårligt besøgt, fordi de bliver mindre og mindre, ifølge Bent Povlsen. Det betyder jo også, at det er sværere at tiltrække et internationalt publikum. Derfor er hans håb, at der kun skal være én messe i Danmark – eller måske hele Skandinavien, og udpeger Stockholm Furniture Fair som den stærkeste af dem, der findes på nuværende tidspunkt.

Bloomingville er endnu en designvirksomhed, der har valgt at trække sig som udstiller på Formland UPgraded – for deres vedkommende efter 28 ganges deltagelse. Og der har man ligesom Muubs afholdt husmesser, mens Formland UPgraded blev afviklet. Hos Bloomingville er begrundelsen for at tilsidesætte lokalpatriotismen meget lig Muubs. Simon Stampe, adm. direktør, fortæller til Herning Folkeblad, at de deltager på messer i otte forskellige lande (red. uden for Danmarks grænser), og fælles for alle disse er, at de overstråler Formland med udstillere og besøgende.

De danske messer giver sig selv dødsstødet
Poul Erik Jakobsen, bestyrelsesformand i pej gruppen og formand for både butikskæder og producenter i branchen, har som kommentator og iagttager af branchen igennem fire årtier, en klar holdning til og forklaring på den korsvej det danske messemedie står overfor:

“Det er en uvægerlig sikker udvikling, at når to danske messer kæmper så hårdt, tvinger det nogen til at vælge, fordi de ikke kan være begge steder – eller for den sags skyld ingen af stederne. Derfor er risikoen, at ingen af dem vinder. I stedet ender det ud med et virvar af husmesser, hvilket vil resultere i nøjagtigt det samme som der skete i møbelbranchen. Formland og DesignTrade kan ende med selv at give dødsstødet til Danmark som designmessedestination, og lade udlandet vinde,” pointerer han.

“Når konkurrencen er så stor, med intet mindre end 21 europæiske designmesser, er det mere svært for udstillere og indkøbere at prioritere. Derudover er der et stigende antal store virksomheder herhjemme, der har anderledes behov end den konventionelle messeudstiller – som ofte er den lille virksomhed. Og de store virksomheders behov for eksportfokus kan de danske messer, på nuværende tidspunkt, ikke efterkomme,” understreger Poul Erik Jakobsen.