I Danmark udnytter vi ikke det store vækstpotentiale for de kreative erhverv. Sådan lyder det fra erhvervsminister Brian Mikkelsen, som nu har nedsat et vækstteam med Fritz Hansen-direktør Jacob Holm som formand.

De kreative erhverv i Danmark skal have et vækstløft, hvis det står til erhvervsminister Brian Mikkelsen. Til Børsen udtaler han, at der er store uudnyttede muligheder for at tjene mange penge for de kreative virksomheder i Danmark.

”De kreative erhverv er en industri, der stormer frem globalt, men i Danmark udnytter vi ikke det meget store vækstpotentiale godt nok,” forklarer erhvervsministeren til Børsen.

Derfor nedsætter Brian Mikkelsen nu et såkaldt vækstteam, hvis formål er at få branchen til at vækste med 25 procent. Et mål som ifølge ministeren skal være indfriet i 2025.

Konkret skal vækstteamet komme med forslag til at øge væksten og produktiviteten inden for den kreative branche, som tæller virksomheder, der beskæftiger sig med reklame, mode, design, spil, film, tv og arkitektur.

Fritz Hansen-chef skal gentage vækstteam
Som formand for det nye vækstteam har Brian Mikkelsen udnævnt adm. direktør hos Fritz Hansen, Jacob Holm. I sit fremtidige arbejde med vækstteamet ønsker Jacob Holm blandet andet at sætte fokus på iværksættere, virksomheder med en eller to ansatte og veletablerede virksomheder, som er stærke i Danmark, men som har brug for en større eksportandel.

Det er ikke første gang, at et vækstteam med fokus på de kreative erhverv er blevet sat i verden. Tilbage i 2012 nedsatte Ole Sohn, daværende erhvervs- og vækstminister, også et vækstteam, der havde fokus på den kreative branche. Ifølge Brian Mikkelsen blev dette vækstinitiativ ikke taget ambitiøst nok. Derimod har det nye vækstteam et bedre fundament i ryggen med en mere erhvervsvenlig regering, mener erhvervsministeren.

Også adm. direktør for TV2, Mette Eldrup, som stod for det tidligere vækstteam, ser positivt på, at der nu igen nedsættes et vækstteam. Dog påpeger hun overfor Børsen, at det er problematisk at skulle favne så mange typer af virksomheder – lige fra de små iværksættere til de store spillere i modebranchen.

Kilde: Børsen