Midtjysk møbelvirksomhed forbereder sig på yderligere vækst. Det har krævet investeringer, og de sætter deres præg på bundlinjen i virksomhedens seneste årsregnskab.

Den danske møbelvirksomhed Karup Design har netop offentliggjort de første tal i selskabets seneste årsregnskab for 2018/19.

Efter flere år med vækst har virksomheden trængt til en ny og intern fokusering på salg og organisationen som helhed – og det har sat sit præg på det nyeste regnskab. Overskuddet før skat er faldet fra 4,9 mio. kroner i 2017/18-regnskabet til 3,8 mio. kroner i 2018/19. I samme periode er bruttoavancen dog steget med knap en halv million kroner. Således er bruttoavancen steget fra 10,9 mio. kroner i 2017/18 til 11,4 mio. kroner i 2018/19.

”Væksten gennem de senere år har gjort det nødvendigt for os at fokusere internt og bygge nye fundamenter op omkring virksomheden. Vi har blandt andet ryddet op i omsætningen ved at sige farvel til en række kunder. Det har taget toppen af væksten. Det drejer sig om kunder, der enten brugte os som underleverandør, gav dårlig indtjening eller havde en, for os, uønsket markedsposition,” udtaler adm. direktør og medejer af Karup Design, Anders Stampe, i en pressemeddelelse og hæfter sig ved, at virksomheden trods alt nåede en vækst på 15 procent gennem deres primære forretning, som er salget gennem møbel- og interiørwebshops.

 

Flytning af lager reducerer CO2-udledning

Foruden en opstramning af det interne har virksomheden også foretaget andre væsentlige investeringer. Virksomheden har blandt andet styrket organisationen i både salg, marketing og operations med en del nye medarbejdere. Dertil er der også kommet en ny digital platform og it-struktur, som understøtter virksomhedens fortsatte digitale transformation.

Investeringerne vil fortsætte i det igangværende regnskabsår, hvor Karup Design netop har færdiggjort en flytning af sit lager i Karup for at samle og outsource alle lageraktiviteter i Polen. Det er et vigtigt skridt, for at virksomheden kan blive 100 procent lagerførende, skriver de i pressemeddelelsen.

Valget på Polen er ikke tilfældigt, da kun fem procent af Karup Designs omsætning afsættes nord for Flensborg.

”Med vores nye setup i Polen kan vi målrette vores lagerfunktion til e-commerce, og hvad der dertil hører af serviceydelser,” siger Anders Stampe, der også peger på, at der ligger et miljømæssigt aspekt i at have valgt Polen som ny lagerlokation:

”Vi kommer til at spare 100 tons CO2-udledning bare i reduceret intern fragt mellem lagrene. Desuden kan vi nedbringe CO2-udledningen med yderligere cirka 80 tons, fordi vi reducerer fragten af indkøbte varer fra henholdsvis Letland og Polen.”