Kviks indtjening faldt i 2013

Køkkenfirmaet Kvik har præsenteret et resultatet før skat, der er lavere end ved de to forrige regnskaber. Men væksten er fortsat stigende.

Ovenpå et øget fokus på produktudvikling, innovation og salg er det lykkedes Kvik at opretholde vækst i 2013, hvor omsætningen steg fra 933 til 936 mio. kr. Væksten kan dog ikke måle sig med de senere års væksttal. Omsætningen er steget med 3 mio. kr. i 2013, hvor stigningen var på 45,5 mio. kr. i 2012.

Tab på debitorer og strukturelle valutaændringer, har dog sat sine spor i resultatet (ebit), der er faldet med 12 procent fra 84,7 til 74,8 mio. kr.

“Resultatet skal ses i lyset af, at vi igen opnår vækst i vanskelige markeder. Det er naturligvis meget positivt. Men når man driver en international virksomhed, med butikker fordelt på mange markeder, er der også risici forbundet hermed. Vi har i 2013 haft et tab på debitorer og oplevet nogle strukturelle valutaændringer, der er i sig selv står for en stor del af differencen mellem 2012- og 2013 resultatet,” siger administrerende direktør Jens-Peter Poulsen.

Investeringer fortsætter i 2014
Produktudvikling og innovation var centrale fokusområder i 2013, og det fokus vil fortsætte som en del af strategien for 2014. Ifølge Jens-Peter Poulsen handler forretningerne i bund og grund om at give kunderne mest mulig værdi for pengene.

“Vi skal fortsat øge salgsvolumen via nye spændende køkkenserier, samt bad- og garderobesortimenter. Vi satser hårdt på produktudvikling og innovation generelt, ikke bare ved at styrke produktsortimentet, men også ved at optimere kundernes oplevelse i butikken,” udtaler direktøren og fortsætter:

“For at sikre vækst og udvikling har vi haft stort fokus på opbygning og udvikling af kompetencer i Kvik A/S og i de franchisedrevne butikker. En strategi vi vil fortsætte i 2014. For at kunne vinde i et vanskeligt marked er det altafgørende, at vi har dygtige og engagerede medarbejdere, der er i konstant udvikling”.

Vil være det stærkeste specialistbrand
En af forklaringerne på Kviks fortsatte vækst, skyldes de senere års åbninger af Kvik-butikker på flere nye markeder. I 2014 er fokus ikke på nye markeder, men i stedet på at udbygge salget i de mere end 135 eksisterende butikker, men også at åbne flere nye butikker på eksisterende markeder.

“Vi har hos Kvik en klar ambition om, at virksomheden i 2016 skal være det stærkeste køkkenspecialist-brand i Nord- og Vesteuropa målt på forbruger- og partner tilfredshed, overskud og medarbejderengagement, og det kræver, at vi er villige til at investere i både produktudvikling, vores butikker og vores medarbejdere,” runder Jens-Peter Poulsen af.

Kilde: Wood-Supply