Flere og flere designkæder flytter deres butikker fra forstæderne og ind i midten af storbyerne. Nu har Boconcept også taget springet – fra forstaden Hasle til Aarhus midtby – med ambitionen om at blive den foretrukne interiørbutik i smilets by.
I det charmerende latinerkvarter på Guldsmedgade i hjertet af Aarhus slog Bonconcept lørdag den 17. marts 2018 dørene op til butik nummer 272. Siden 2003 har Boconcepts Aarhus-butik været placeret i forstaden Hasle, men da den attraktive lokation på Guldsmedgade dukkede op, måtte Boconcept slå til.
Hermed følger designkæden udviklingen, hvor større kæder rykker fra forstæderne og ind i byerne – som Illums Bolighus, der i efteråret 2016 – ligesom Boconcept – flyttede fra Hasle og ind til Lille Torv midt i Aarhus, og som Ikea, der har meldt en ny strategi ud, hvor varehusene skaleres ned og placeres i bymidter.
At åbne butik i Aarhus midtby har længe stået øverst på ønskelisten hos Boconcept.
”Aarhus har gennem de sidste år udviklet sig til en moderne minimetropol på alle måder. Derfor har vi i en længere periode ønsket at opgradere butik og lokation, så brand og by matcher hinanden og afspejler den rivende udvikling, som vi oplever i disse år,” fortæller Kenneth Barsballe-Rasmussen, Retail Director hos Boconcept.
Store ambitioner
Boconcept-butikkerne rundt om i verden drives hovedsageligt på franchisebasis med Boconcept som konceptholder. Til at drive den nye butik har Søren Barslund meldt sig som franchisetager. Søren Barslund har arbejdet hos Boconcept i mere end 12 år – senest i Hong Kong, hvor han gennem fire år har fungeret som Store Manager.
Han ser nu frem til at kunne fuldføre strategien om at få udfoldet Boconcepts brand på det danske marked, og ambitionerne er store:
”Vores ambition er at blive den foretrukne interiørbutik i Aarhus,” konkluderer Søren Barslund og fortæller, at der er seks medarbejdere samt to indretningskonsulenter tilknyttet den nye butik.
Butikkens 550 kvadratmeter er lidt over gennemsnitstørrelsen på en Boconcept-butik, og investeringsbudgettet for åbningen i de nye lokaler i Guldsmedgade har været omkring 5 mio. kroner.
Verdens mest internationale
Hos Boconcept har de et mål om konstant vækst i butiksantallet. Butikken i Aarhus er således én ud af fem nye butiksåbninger i marts. På nuværende tidspunkt tæller kæden 274 butikker, og flere vil komme til de kommende måneder.
”I dag er vi i 65 lande. Det betyder, at vi er verdens mest internationale interiørbrand, for ingen – heller ikke Ikea – har butikker i så mange forskellige lande,” lyder det stolt fra Collection Director Claus Ditlev.
Boconcepts største markeder er Frankrig og Tyskland med hver over 30 butikker, og virksomheden er Danmarks 8. største kæde i udlandet.