Hvad skal der til, for at den fysiske detailhandel kommer til at overleve i fremtiden? Det slår et forskningsprojekt fast. Få svaret her.

Måske virker det paradoksalt, men den fysiske detailhandel vil kun overleve i fremtiden, hvis butikkerne bliver digitale. Det skriver Retailnews.

Et forskningsprojekt om de fysiske butikkers fremtid fra Erhvervsakademi Aarhus peger på, at oplevelsen er den vigtigste faktor for butikkernes overlevelse, fortæller Gitte Damgaard, der står bag undersøgelsen.

”Uanset om vi shopper fra sofaen eller handler i en fysisk butik, har vi høje forventninger til købsoplevelsen. De butikker, der er fænomenale til at skabe oplevelser for kunden, er her stadig i fremtiden. Kunderne vil stadig gerne have muligheden for at mærke varen, socialisere og få eksperternes råd. Simpel god og personlig service giver butikken værdi, og noget som webshoppen ikke har,” siger Gitte Damgaard til Retailnews.

Undersøgelsen peger samtidig på, at digitaliseringen er meget vigtig både før, under og efter købet. Det kan være i form af interaktive skærme, app-understøttelse og net-prismatch, eller en mail sendt til kunden, efter at købet er gennemført.

Kilde: Retailnews.dk