Singles Day er det nye fænomen, som får danskerne til at svinge kortet en ekstra gang i november. Flere og flere af landets virksomheder har nemlig taget det kinesiske fænomen sig og tilbyder særlige tilbud på dagen.

Den 11. november er datoen for den såkaldte Singles Day, hvor det at være at single bliver fejret. Det nye fænomen, som oprindeligt opstod i Kina, er begyndt at udbrede sig andre steder i verden herunder også i Danmark.

I Kina har det vist sig, at fejringen af Singles Day kan være en god forretning for mange af virksomhederne i landet. Det er blandt andet derfor, at flere danske virksomheder har taget det nye fænomen til sig ved at have særlige tilbud på dagen.

Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for handel for Dansk Erhverv, siger til Finans, at Singles Day stadig er relativt nyt i Danmark, men han forventer, at det er en dag, der stadig bliver stærkere markeret.

 

Singles Day på niveau med Black Friday

For nogle år tilbage gjorde det amerikanske fænomen, Black Friday, for alvor sit indtog i den danske detailhandel. Under Black Friday i 2018 handlede danskerne for 2,11 mia. kroner, og det blev dermed den største shoppedag nogensinde i Danmark.

Henrik Hyltoft mener, at der i Danmark er gode muligheder for, at Singles Day bliver markeret på samme niveau som Black Friday.

”Danskerne er rigtigt glade for tilbudsjagt, og både Black Friday og Singles Day er karakteriseret ved, at der kommer en række gode tilbud, som forbrugerne så går ud over bruger tid på at jagte. Så på den måde passer det rigtig godt til danskerne tilbudskultur,” siger Henrik Hyltoft til Finans.