Formland Jewellery er den store nyhed på dette års Formland Autumn, men hvad ligger til grund for det nye samarbejde? Og kan vi forvente, at smykkebranchen fremover bliver en fast bestanddel af Formland? Trine Thorning, direktør for brancheforeningen Au.Clock, sætter ord på parløbet.
Når de mange messebesøgende lørdag den 17. august tager hul på Formland Autumn og blandt andet træder ind i den store Hal L, der de senere år har dannet ramme om Formland Fashion, vil de blive mødt af et helt nyt syn.
Denne gang vil hallen nemlig være omdannet til et sandt mekka for smykker og ure i samarbejde med Au.Clock, der er brancheforening for ur- og smykkebranchen. Mere end 40 udstillere er med til at udgøre det nye community Formland Jewellery, og selvom smykker ikke er et nyt islæt på Formland, så er det første gang, at man samler smykkebranchen og tildeler den en separat hal.
Hos Formland er man begejstret for det nye initiativ, og det er man i den grad også hos Au.Clock, hvor direktør Trine Thorning fortæller om beslutningen bag at indlede det nye samarbejde.
”Som branche har vi først og fremmest valgt at deltage på Formland for at prøve noget nyt og så ikke mindst fordi, vi ser Formland som en meget professionel messeudbyder. Deres professionalisme, deres tilgang til udvikling og særligt det flotte setup, som Formland har tradition for at levere, ville vi rigtig gerne være en del af,” fortæller Trine Thorning, der understreger, at samarbejdet giver god mening på et række parametre.
”Kigger man historisk på vores egen messeaktivitet, så har vi i mange år befundet os i København. Derfor er vores deltagelse på Formland også en måde at tilgodese hele branchen geografisk. Især fordi mange af vores leverandørmedlemmers forhandlere og samarbejdspartnere i forvejen besøger Formland for at søge inspiration. Af samme grund har vi igennem flere år gået med tanken om at lave et samarbejde med Formland, fordi vi er overbeviste om, at det giver god mening,” forklarer hun.
Behovet for at ryste smykkeposen
At smykkebranchen har egne messer at deltage i, forhindrede ikke Trine Thorning og Au.Clock i at kigge Formlands vej. Ifølge direktøren var tiden nemlig inde til at tænke nyt i forsøget på at udvikle sig.
”Som alle andre brancher skal vi også forny os og forsøge at gå nye veje der, hvor det giver mening, og det gør det med Formland. Man kan godt kalde det en lille genstart af branchen, fordi vi med vores deltagelse har valgt at ryste posen og afsøge nye muligheder og samarbejder. Jeg er helt sikker på, at det vil skabe en masse ny energi og noget positivisme, som vores branche til en vis grad har været frarøvet siden corona,” siger Trine Thorning og tilføjer:
”Nu prøver vi at finde sammen i et nyt fællesskab, der skal sikre en god synergi på tværs af livsstilsbrancher og generere nogle nye rammer for os. Rammer, som vi aldrig har været en del af tidligere, og som er helt anderledes end det, vi er vant til – både i forhold til format, måden man udstiller på såvel som det visuelle præg. Og det glæder vi også os rigtig meget til,” lyder det fra Au.Clock-direktøren.
Hvad med fremtiden?
Da Formland Jewellery bliver formatets jomfrurejse, og dermed også en indikator for, hvordan samarbejdet kommer til at se ud fremadrettet, kan Trine Thorning endnu ikke udråbe Formland som branchens fremtidige samlingspunkt de næste mange år frem, men spørger man direktøren til hendes egne forventninger, så er der i den grad optimisme i udsigt:
”Jeg har en rigtig god mavefornemmelse og føler mig sikker på, at det nok skal blive rigtig godt, selvom det er første gang, vi er med. Når Formland er afviklet, skal vi selvfølgelig evaluere på Formland Jewellery, men vi har lavet en aftale om et flerårigt samarbejde, og hvis det her bliver den succes, som jeg tror og håber på, så kan det kun gå en vej. Om ikke andet vil vi helt sikkert bygge videre på formatet, og jeg glæder mig allerede til de kommende år,” siger Trine Thorning, der understreger, at de over 40 udstillere ligeledes ser frem til det nye format.
”Jeg kan virkelig mærke, at de glæder sig, og jeg ved, at de vil blive taget godt imod. Alene den kendsgerning at formatet er helt nyt, at mange af standene er runde i stedet for firkantede – det er med til at begejstre. Samtidig ved jeg, at vi har en del andre smykkebrands, der måske gerne ville have været med, men som lige vælger at sidde standby denne gang for at se, hvad det bliver for en størrelse. Det er mit håb, at de er med næste gang, når de har erfaret, at smykkebranchen i den grad har hjemme på Formland,” afslutter Trine Thorning.