Stine Grubbe, underviser i kommercielle og visuelle kompetencer, kommer her med sit bud på fremtidens detailhandel.
Hvad er de vigtigste værktøjer for at drive en fysisk butik anno 2024?
Kompetencer er uden tvivl de vigtigste værktøjer for de fysiske butikker. Uanset hvilken retning du går med dit forretningskoncept, skal du sikre dig kompetencer inhouse, der kan levere på et niveau, der imødekommer kunderne. Detailhandlen er en af de brancher med det laveste ’entry point’ – altså en af de brancher med de mindst uddannede medarbejdere, og hertil kommer en branche med meget lidt tradition for investering i efteruddannelse og opkvalificering – noget som både DI og DE har bekræftet. Det kunne branchen måske slippe afsted med engang, men de dage er for længst forbi. Det er en branche, som er blevet disrupted adskillige gange de seneste 25 år, og så er det en branche, som i de senere år har fået en række nye værktøjer og platforme med potentiale. Derudover har forbrugeres adfærd ændret sig markant.
Men detailhandlen har ikke i nær samme grad dygtiggjort sig til at kunne håndtere de nye vilkår, krav og muligheder. De butikker, der taber lige nu, er dem, der ikke gør sig dygtigere og skarpere inden for de områder, som man driver sin forretning på. Hvis onlinehandel eller de sociale medier er et vigtigt parameter, må det ikke være venstrehåndsarbejde eller autodidakt på den uheldige måde – så skal der kvalificerede medarbejdere til.
På samme måde gambler du med bundlinjen og fremtidsudsigterne, hvis dine medarbejdere ikke er kvalificerede til at arbejde professionelt med butikken som salgsplatform, men lader vigtige opgaver som visual merchandising, vinduesdekoration og styling blive varetaget af ’hende med kreativt flair’.
Hvad er de største udfordringer for fysiske butikker?
Jeg tør næsten ikke skrive det, for det er sagt så mange gange før, men detailhandlen er stadig en branche, der sover i timen på alt for mange områder. ”Intet er som før”, hører jeg tit, når jeg holder foredrag eller møder nye kunder. Det er rigtigt. Intet er som i ’de gode gamle dage’. Godt det samme. For var det som i de gode gamle dage, stod vi stadig på markedspladser og basarer og solgte vores produkter.
Hvad er de største muligheder for fysiske butikker?
Til gengæld bør branchen fokusere på at følge med de forandringer, der sker hos forbrugerne og gribe og eksekvere de muligheder, som er opstået. For eksempel er der en enorm gave og mulighed i de sociale medier i forhold til salg og markedsføring samt liveshopping, som mange har udfaset sammen med pandemien.
Under coronapandemien var der en enorm loyalitet over for det lokale, som ikke blev grebet og ført videre. I dag er der desuden mange forbrugerne med en kæmpe lyst og et stort behov for at være sammen på nogle andre og mere meningsfulde måder. Og denne tendens bør de fysiske butikker forfølge.
Hvad er top-3 quickfix i forhold til at optimere fysiske butikker?
På det helt konkrete ’nede-på-jorden-i-øjenhøjde’ plan:
Data: Det er vigtigt at få indsamlet data på, hvad der sker i butikken. Hvor godt virker din butik som salgsplatform både indenfor, udenfor, i vinduerne og på dine forskellige salgsborde etc.? Hvad leverer, og hvad gør ikke? Hvad skal laves om og gøres bedre? Der er guld i data og indsigt – også selvom man indsamler det i en notesbog eller et Excel-ark – og hvis du ikke virkelig fordyber dig i din butik og evaluerer den med tal og data, misser du salg og muligheder.
Fleksibilitet: Jo mere fleksibelt dit butiksrum, inventar etc. er, des nemmere og hurtigere kan du lave om og skabe en vigtig følelse af fornyelse og udvikling for kunderne. Tænk en høj grad af fleksibilitet og mobilitet ind i din butik fra nu af.
Kompetencer: Sørg for at have kompetencerne på plads hos dine medarbejdere. Du skal sikre, at der er nogen, der ved, hvordan man optimerer butikken og vinduerne visuelt med dekoration, visual merchandising, skiltning og styling, så den kan det, den skal. Hav en medarbejder, der har lært at arbejde med de sociale medier og kan lave tekst og billeder, der spiller, og ved, hvordan man finder de rigtige tags. Hvis de vigtige salgs- og markedsføringsplatforme bliver drevet på ’gefühl’ og ’flair’, gambler du med butikkens fremtid.
Hvordan ser fremtiden ud for fysiske butikker?
God, for nogle. Dyster, for andre. Kunderne vil gerne handle i butikkerne – men ikke som de var i ’de gode gamle dage’.Der er sket meget inden for de sidste 5, 10 og 25 år – også med forbrugerne, som bruger deres penge og vælger ud fra helt andre kriterier nu. Det stiller nye krav til butikkerne, og nogle ser og griber dygtigt (og kompetent) de muligheder, der ligger lige for. Andre har noget, som de skal have indhentet.