Det danske smykkebrand Ro Copenhagen blev stiftet ud fra visionen om at skabe håndlavede kvalitetssmykker med omtanke for miljø og mennesker. Det har givet brandet et ansvarsbevidst og voksende kundesegment. Nu er Ro Copenhagen klar til at indtage både Formland samt nye kundegrupper i livsstilsbranchen, fortæller virksomhedens CEO Rie Bernhardt Ryg.
Nogle gange ligger et virksomhedsnavn lige til højrebenet. Sådan forholdt det sig i hvert fald, da kimen blev lagt til det danske smykkebrand Ro Copenhagen, der så dagens lys i 2015.
Det hele startede i hjemmet hos parret Helle og Frank Leiberg Nissen, hvor førstnævnte på hobbybasis begyndte at designe smykker. I parrets garage blev Helle Leiberg Nissen mere og mere grebet af at udforske sine kreative evner i arbejdet med at kreere smykker. Et arbejde der skænkede hende en indre ro, og dermed var ikke bare brandnavnet, men også virksomhedens vision fastlagt.
Ro Copenhagen handler nemlig om ro. Ro til at skabe kvalitet, ro til at mærke efter og ro til tænke vores handlinger igennem. Det fortæller Rie Bernhardt Ryg, der i dag er CEO i Ro Copenhagen, mens Helle Leiberg Nissen fortsat er en af virksomhedens drivende, kreative kræfter.
”Ro er ikke kun en del af et brandnavn – det er en del af vores DNA og en del af den sindstilstand, Helle føler, når hun sidder og designer smykker. Lige fra starten var det hendes vision at skabe smykker med et visuelt udtryk, der kunne afgive den samme følelse af ro til dem, der kiggede på dem og bar dem,” forklarer Rie Bernhardt Ryg.
Hurtigt blev smykkedesign en tiltagende del af Helle og Frank Leiberg Nissens hverdag, og parret besluttede at investere i en forretningsmodel i troen på, at Ro Copenhagen havde en levedygtig fremtid. Der blev etableret kontakt til et forhandlernetværk i Danmark, og langsomt fandt Ro Copenhagens produkter vej til montrerne hos danske smykkebutikker.
Afgørende at tage stilling
Det var først og fremmest Helle Leiberg Nissens passion og grundighed, der drev projektet – lige fra de første smykkeskitser blev tegnet til en udførlig søgning efter de helt rigtige materialer og de rigtige leverandører. Samtidig var parret dog også præget af en beslutsomhed om at skabe et smykkebrand, der aktivt tog stilling til verden omkring os, og som havde en klar vision for en mere bæredygtig fremtid.
”Ro handler langt hen ad vejen om at overveje, hvordan man vil leve sit liv. For Helle og Frank betød det, at de lagde et kæmpestort arbejde i at finde ud af, hvordan de kunne producere smykker med en hensyntagen til vores ressourcer og til andre mennesker. Produktionen foregår i Thailand, men der er brugt lang tid på at finde de fabrikker, som har en tilpas bæredygtig profil i forhold til ansvarlig sourcing. Ro Copenhagen er i dag udstyret med en certificering fra The Responsible Jewellery Council – et bevis på, at vi bruger 100 procent genbrugsguld, ligesom vi har en SMO-certificering, der betegner guld, der er blevet produceret under lovlig minedrift, hvor minearbejdere får en retfærdig løn under ordentlige forhold,” fortæller Rie Bernhardt Ryg.
Hun forklarer videre, at denne indstilling til produktion med det samme placerede Ro Copenhagen i kategorien nichebrand, men at man blev nødt til at revurdere dette ’label’, da corona i 2020 meldte sin ankomst. Her gav pandemien og dens efterdønninger nemlig anledning til at gøre status hos Ro Copenhagen.
”Da corona kom, var verden pludselig en anden, og hos Ro Copenhagen blev man nødt til at spørge sig selv, hvilken retning man ønskede at gå i, og om det overhovedet var muligt at fortsætte som nichebrand,” fortæller hun.
Et selvvalgt nichebrand
Svaret gav dog sig selv. Ro Copenhagen havde valgt ståsted allerede ved tilblivelsen af brandet, og at gå ned ad en mere kommerciel og mindre personlig vej syntes aldrig at være en mulighed. I stedet stolede man på, at det beskedne, men forbrugerbevidste kundesegment, man havde opbygget, ville vokse med tiden. En beslutning man i dag er glad for.
”Vi har altid følt, at vi skilte os en smule ud i branchen, og det gør vi fortsat. Både med vores produkter og med vores værdisæt. Lige fra starten har Helle formået at finde et særligt punkt i hendes design, der har noget kant, samtidig med at det er meget klassisk. Kombineret med vores produktionsmodel føler jeg fortsat, at vi er et nichebrand, men vi har heldigvis fundet en niche i markedet, der vokser i takt med, at forbrugerne bliver mere bevidste,” siger Rie Bernhardt Ryg og uddyber:
”Lige fra starten har det været tydeligt, at de kunder, der købte ind på vores produkter, også købte ind på hele vores fortælling og ønsket om en mere bæredygtig vej. Vi har ikke masseproduktion, hvilket gør, at vi nogle gange må bede vores kunder om at vente i op til seks uger på leveringer, men det gør de gerne. Det viser, at de vil Ro Copenhagen, og at vi har en voksende plads i markedet. En plads som kun bliver større, da forbrugerne i stigende grad går op i, hvor smykker kommer fra, og hvordan de er produceret.”
Rie Bernhardt Ryg forklarer videre, at Ro Copenhagen udelukkende producerer håndlavede smykker i rødguld eller hvidguld i 18 karat – intet mindre, da det blandt andet er med til at forlænge smykkernes holdbarhed.
Next up – Formland og nye markeder
I 2022 lancerede Ro Copenhagen deres webshop og åbnede dermed for eget B2C-salg. To tredjedele af det samlede salg foregår stadig gennem forhandlere, men hos smykkevirksomheden mærker man en stigende interesse hos private forbrugere. Derfor har man også åbnet egen butik i Sværtegade i København. En butik der egentlig startede som et mindre pop-up showroom, men som i dag er blevet en permanent butik, da flere og flere ønsker at se og mærke smykkerne før køb online.
”Vi er rigtig glade for vores butik, og generelt må jeg sige, at det ser meget positivt ud for Ro Copenhagen. Vores produkter kaster opmærksomhed af sig, og vi mærker en interesse for brandet – ofte uden at vi selv har gjort noget for det, og det giver nogle muligheder,” fortæller Rie Bernhardt Ryg, der selv trådte ind i virksomheden sidste år.
I dag har Ro Copenhagen forhandlere i både England, Tyskland og Norge, hvorfra man i sidstnævnte har lanceret egen webshop og er i fuld gang med at udvide sit B2B-netværk. Samtidig fortæller Rie Bernhardt Ryg stolt, at virksomheden netop har indgået et samarbejde med en større NGO-organisation – et samarbejde man dog først kan løfte sløret for senere.
”Samarbejdet starter til efteråret, og jeg synes, det er fantastisk, at sådan en stor NGO ønsker at samarbejde med en lille virksomhed som os, og at de deler vores værdisæt,” forklarer Rie Bernhardt Ryg, inden hun retter fokus på Ro Copenhagens deltagelse på Formland.
”Vi glæder os rigtig meget og ser frem til at blive en del af en meget inspirerende og visuel flot messe. Vi har især valgt at deltage på Formland grundet det, man kan kalde en livsstilstrategi. For os hører Ro Copenhagen ikke kun hjemme i guldsmedeforretninger, men også i livsstilsbutikker. Vi har mange forskellige kollektioner, men de smykker, vi tager med på Formland, er nøje udvalgt til at henvende sig mod både smykke og livsstilsbranchen. Derfor er messen en oplagt mulighed for, at vi kan møde nye samarbejdspartnere,” siger Rie Bernhardt Ryg.