Ved opstarten af By Brorson var 2020-målet, at halvdelen af produktionen skulle foregå på dansk jord. Målstregen er for længst krydset, og idekvinden bag, Rikke Brorson, kan fejre 10-års jubilæum med et 97 procent danskproduceret sortiment.
Artiklen er bragt i 365DESIGNs Formland messetillæg – Formland Autumn 2020
”Jeg har haft sindssygt travlt under coronakrisen – virkelig skønt.” Næsten forpustet tager Rikke Brorson røret, da 365DESIGN ringer op. Hun er idekvinden, designeren og direktøren i enmandsvirksomheden By Brorson, som i år kan fejre sit 10-års jubilæum med fuld fart på.
”Tilbage i januar 2010 startede jeg virksomheden. Jeg var lærer, men jeg kedede mig så frygteligt. Siden jeg var fire år, har jeg gået på jagt, så jeg fik den ide at lave en serie af interiørprodukter til jagtbutikker. Jeg tegnede serien, præsenterede den for butikkerne, og de tog den ind med det samme. I et oktobernummer af Bo Bedre i 2012 blev mine krus vist, og siden da tog det fart i boligbranchen,” forklarer Rikke Brorson om opstarten af virksomheden.
Startskuddet til indtræden i en ny branche havde lydt, og By Brorson udstillede for første gang på Formland i august 2013.
”Og jeg har været med lige siden dengang. Det er en messe, jeg ikke kan undvære,” fortæller Rikke Brorson, der til dagligt holder til i Tjele udenfor Viborg med butik, showroom og lager samlet under ét tag.
Med inspiration i det enkle og skandinaviske formsprog skaber Rikke Brorson produkter til alle boligens rum med FSC-certificeret eg som det foretrukne materiale. Lige fra krydderibakker, køkkenrulleholdere og viskestykker til skærebrætter, lysestager og håndklædestiger er den del af By Brorsons sortiment, designet og udviklet af Rikke Brorson i samarbejde med lokale producenter.
97 procent danskproduceret
Netop det lokale og danskproducerede ligger Rikke Brorsons hjerte nært. Lige fra barnsben har hun lært af sine forældre, der begge var selvstændige, at det er vigtigt at støtte lokale erhvervsdrivende. Derfor kom det også som en naturlig beslutning, at By Brorsons produktion skulle være så lokal og dansk som mulig.
”Da jeg startede, havde jeg sat mig det mål, at min produktion skulle bestå af 50 procent danskproducerede produkter i 2020. I 2019 var jeg oppe på 96 procent, og i år er jeg oppe på 97 procent, så jeg er langt over mit mål, og det er jeg virkelig stolt af,” lyder det fra Rikke Brorson, der sidste år valgte at tilføje ’Made in Denmark’ under sit logo.
Producenterne ligger gerne inden for en radius af maks halvanden times kørsel fra basen i Tjele. På den måde kan Rikke Brorson altid nemt og hurtigt tjekke op på leverandørerne og være i tæt dialog med dem i forhold til produktudvikling og materialer. Det er en fordel, når man som Rikke Brorson er impulsiv og perfektionistisk.
”Jeg kan få produktionen i gang med det samme, lave produkter i specialmål efter kunders ønsker og nemt udvikle mine produkter i tæt samarbejde med producenterne,” forklarer Rikke Brorson.
Hold øje med de røde farveglimt
Når Rikke Brorson udstiller på Formland, glæder hun sig altid til at møde eksisterende forhandlere og skabe nye kontakter specielt med udenlandske kunder, som ikke slår vejen forbi showroomet. Denne gang kan de besøgende blandt andet glæde sig til flere produkter i lystolieret eg.
”Frem til sidste år solgte jeg 75 procent af mine træprodukter i røget eg. På under et år er det skiftet, så det nu er 75 procent lystolieret eg. Derfor vil jeg præsentere en del produkter i lys eg, som før kun har været i den røgede udgave,” fortæller Rikke Brorson.
Som noget nyt vil Rikke Brorson også eksperimentere med farver på sine produkter – noget som hun ikke har bevæget sig ud i før nu.
”Jeg vil prøve noget nyt ved at give nogle af mine kendte produkter såsom håndklædestigen og Shape-lysestagerne farve. Jeg er ved at eksperimentere med en stærk rød farve, som, jeg tror på, bliver et hit i boligindretningen de kommende år,” lyder det fra Rikke Brorson, der ser frem til, at hendes stand vil skabe blikfang med små farveglimt.
Foto: By Brorson