Designområdet One hylder branchens visionære first-movers. Under Formland Autumn 2020 udstiller blandt andre de to brands Design Rocket og Boyhood, der begge har kastet deres kærlighed på produkter i træ. 365DESIGN har talt med personerne bag de to upcoming-brands om etablering, design-dna og forventninger til messen.
Artiklen er bragt i 365DESIGNs Formland messetillæg – Formland Autumn 2020
Design Rocket
Lena Vilstrup-Sørensen, medstifter og designer
Hvordan blev brandet etableret, og hvordan har det udviklet sig?
Design Rocket blev stiftet ved en tilfældighed. Det er min mand, Lars Vilstrup-Sørensen, og jeg, der har virksomheden sammen. Lars har over 20 års erfaring som tømrer, og jeg har en baggrund som grafisk designer. Vi har altid lavet møbler til vores eget hjem, og da et behov for opbevaring af bamser til vores datters værelse opstod, designede vi opbevaringsløsningen Bamse Bo. I december 2018 lavede vi en hjemmeside og satte den til salg – bare som en hobbyvirksomhed. Men i sommeren 2019 blev jeg syg og kunne ikke længere arbejde fuldtid foran en skærm som grafiker. Så der skulle ske noget nyt, og vi besluttede derfor at satse på at udvikle Design Rocket yderligere. I januar 2020 blev vi udvalgt til Creators Community på Formland, hvor vi blev taget rigtig godt imod. Efterfølgende blev vi enige om at gå all in og dyrke vores passion for at skabe bæredygtige, håndlavede møbler i træ.
Hvad kendetegner brandets design?
Vores produkter er brugbare, bæredygtige og holdbare, og vi drømmer om at skabe enkle og klassiske boligdesign, især til børneværelset, som udover at opfylde et praktisk formål også giver inspiration til leg og æstetisk værdi i hjemmet. Alle vores produkter er lavet i FSC-certificeret træ på vores eget værksted, hvor vi producerer ud fra efterspørgslen. På den måde kan vi holde lagerbeholdningen i bund og gøre produktionen mere bæredygtig. I øjeblikket arbejder vi også på, hvordan vi kan genbruge vores trærester, så intet går til spilde.
Hvorfor har I valgt at udstille på Formland?
Vi havde en fantastisk oplevelse med at udstille i Creators Community på Formland Spring 2020. De har styr på deres ting i Herning, og vi fik masser af god feedback på, hvordan vi kunne komme videre med vores brand. Derfor har vi blod på tanden til at udstille igen. Mange af vores forhandlere kommer også på Formland, så vi får mulighed for at vise dem vores nyheder på messen.
Hvad forventer I at få ud af at deltage?
Vi forventer at få nogle nye forhandlere i form af selvstændige butikker. Vi håber, at butikkerne – trods coronakrisen – tør at tage noget nyt ind, når vi kommer til august. Vi forventer ikke den samme hype, som da vi stod i Creators Community-området, men vi forventer at blive set og slå os mere fast i branchen.
Boyhood
Jacob Burgsø, stifter og designer
Hvordan blev brandet etableret, og hvordan har det udviklet sig?
Boyhood blev etableret i januar 2020, men ideerne til designobjekterne har floreret i mange år. Faktisk siden jeg var dreng og brugte mange timer i værkstedet sammen med min far. Her stod vi side om side ved høvlbænken, og mens min far reparerede ting, fik min fantasi frit løb. Det var sjovt at opleve, at jeg med mine egne hænder kunne genskabe ting til deres oprindelige stand og fremstille ting, som gjorde hverdagen sjovere. Legetøj, simple ting, som børn kan have det sjovt med. Min store hittepåsomhed som dreng og mine håndværksevner ved høvlbænken har gennem tiden udviklet sig – og er i dag mundet ud i, at jeg kan præsentere en kollektion af opsigtsvækkende figurer, som kan sprede glæde i kundernes hjem.
Hvad kendetegner brandets design?
Jeg har altid gået efter umiddelbarhed og originalitet. Ordet ’hittepåsomhed’ dækker det meget godt. Det vil sige, at det håndværk, jeg laver, udspringer af min krøllede hjerne og min egen håndværksmæssige formåen. Mine figurer er skabt ud fra, hvad der har været en leg for mig selv at udvikle. For eksempel ’papirflyveren’, ’avisbåden’ med flere – ting fra barndommens lege, som jeg nu har udformet i europæisk FSC-certificeret egetræ. Jeg kan se på de reaktioner, jeg får, at mine figurer vækker genkendelse fra folks egen barndom og frembringer minder. Det er vigtigt for mig, at mine design er 100 procent originale. Der er i tiden en kedelig tendens til, at de etablerede brands vælger den ’nemme’ løsning og glemmer originaliteten. Mange hopper med på bølgen af trends, hvilket gør, at mange figurer på markedet ligner hinanden.
Hvorfor har du valgt at udstille på Formland?
Formland har altid været en vigtig milepæl for mig. Jeg havde en tanke om, at når jeg en dag stod på Formland, var jeg der, hvor jeg ville være rent forretningsmæssigt. Så havde jeg strategien på plads og den mængde varer, jeg skulle have for at komme ud i verden med mine design. Formland er et vigtigt sted at være, for det er her branchen fra Danmark og udlandet kommer og danner sig en mening om det, jeg tilbyder. Her bliver man set af butikkerne og detailhandlen, bliver udfordret på sit brand og skaber et netværk, som man kan kommunikere med og trække på fremadrettet. Det er også inspirerende at etablere netværk med andre dygtige designhåndværkere.
Hvad forventer du at få ud af at deltage?
Jeg ser frem til en masse positiv og udviklende dialog med forhandlere, agenter fra udlandet, bloggere og influencere. Jeg håber også på at kunne etablere samarbejder med nye agenter og andre relevante personer i branchen. Jeg deltager også for at holde mig ajour og blive endnu skarpere på, hvad Boyhood-brandet står for og skal stå for fremadrettet. Jeg glæder mig til at få feedback og respons på det, jeg har med. Fremadrettet vil jeg også bruge Formland til at præsentere nyheder og ideer og se, hvordan de bliver taget imod, inden produkterne bliver sat i endelig produktion.