Boligkæden Ilva står overfor en markant, online transformation, der skal tænke ‘digitalt først’ i forsøget på at tilgodese forbrugernes behov. Det betyder blandt andet, at flere bolighuse lukker eller skal slankes.
Den danske boligkæde Ilva har tirsdag løftet sløret for en række omfattende fremtidsplaner. Ud fra et ønske om at tilpasse sin forretningsmodel til den moderne forbrugers behov står boligkæden overfor en gennemgribende digital transformation, som blandt andet vil medføre, at flere bolighuse lukkes, mens fokus i stedet rettes mod en stærkere online tilstedeværelse. Målet er at sikre en mere integreret og personlig kundeoplevelse – både digitalt og i de fysiske butikker.
”En central del af vores strategi er at tænke digitalt først. Vi har blandt andet besluttet, at hele vores sortiment skal være tilgængeligt online inden udgangen af næste år. Det er en stor opgave, som blandt andet betyder, at vi skal integrere flere tusinde produktbilleder på vores onlineplatform, men det sikrer, at vi kan møde kundens behov, uanset hvor og hvordan de ønsker at interagere med os. Kunden vælger, hvordan de vil handle – det er vores opgave at sikre, at det opleves som smidigt og sammenhængende,” forklarer CEO i Ilva, Kim Møller Mønster.
I praksis betyder dette skifte, at nogle af Ilvas nuværende bolighuse vil lukke, mens andre vil blive genåbnet i nye lejemål, der matcher det fremtidige koncept. Flere af de eksisterende bolighuse vil desuden blive omstruktureret, så de bliver mindre og mere fokuserede.
“Konkret vil nogle bolighuse gå fra et areal på 12.000 m² til bare 2.500 m². Dette vil skabe en mere harmonisk og inspirerende oplevelse for kunden og samtidig sikre, at vi kan præsentere de produkter, der bedst matcher kundernes behov,” lyder det fra Kim Møller Mønster.
En mere digital og AI-integreret fremtid
For at understøtte den digitale transformation vil Ilva også integrere kunstig intelligens (AI) i sine forretningsprocesser. AI vil blandt andet blive anvendt til at generere produktbeskrivelser og til at skabe en mere personaliseret kommunikation til kunderne.
“AI bliver en central del af vores fremtidige forretning, blandt andet i forhold til at lade AI generere vores produktbeskrivelser. Samtidig går vi målrettet efter en langt mere personaliseret tilgang i vores kommunikation, så den bliver mindre generisk og mere skræddersyet til den enkelte kunde,” siger Kim Møller Mønster.
For at støtte denne personaliserede tilgang har Ilva investeret i en ny kundeplatform, der samler og analyserer data fra alle kontaktpunkter.
”Vi ønsker at skabe en dybere forståelse af kundernes præferencer, så vi kan levere mere målrettet og relevant kommunikation. Samtidig har vi implementeret et nyt produktinformationssystem, som sikrer, at alle vores produktbeskrivelser nemt kan opdateres og tilpasses, så de er relevante og præcise,” uddyber Mønster.
Fysiske butikker med nyt koncept
Selvom Ilva styrker sin digitale forretning, betyder det ikke, at de fysiske butikker forsvinder helt. Strategien er at optimere pladsudnyttelsen i bolighusene og skabe et mere konceptdrevet og fokuseret udvalg.
“Vi har redefineret den optimale størrelse på vores bolighuse og skal kort sagt være mindre for at kunne blive større. Ved at justere på kvadratmeterne skaber vi en mere harmonisk og inspirerende oplevelse for kunden,” forklarer Kim Møller Mønster.
De nye, mindre bolighuse vil tillade Ilva at præsentere de produkter, der bedst passer til kundens behov og samtidig opnå bedre priser fra leverandørerne, hvilket vil komme kunderne til gode. Derudover vil nogle af de eksisterende bolighuse blive delt op, så andre lejere kan flytte ind og bidrage til et mere dynamisk butiksmiljø.
Med den nye digitale og fysiske strategi er Ilva klar til at tage de næste skridt i kædens udvikling.
“Vi bygger videre på et stærkt fundament med en skarp strategi, der forener digital transformation med en forbedret kundeoplevelse. Det er sådan, vi vil sikre fortsat vækst og fremtidig succes,” slutter Kim Møller Mønster.
Foto: Ilva