En brancheanalyse fra Dansk Erhverv bekræfter den generelt positive udvikling i design-, møbel og interiørbranchen det seneste års tid. Analysens resultater viser, at coronakrisen gav en markant fremgang i salget online hos virksomheder, der sælger bolig- og haveprodukter. 

2020 og starten af 2021 har ikke været som andre år. Covid-19-pandemien har vendt op og ned på stort set alle brancher, hvor krisen har fulgt en K-formet udviklingen: Først en rutsjetur ned i marts og april 2020 efterfulgt af voldsom vækst for nogle og tung tilbagegang for andre.

En af de brancher, der er blevet udråbt som ‘vindere’ under krisen, er bolig- og havebranchen, som det seneste års tid har haft kronede dage. Samtidig med at danskerne har shoppet masser af produkter til hjemmet og haven, har de også handlet på nettet som aldrig før.

En analyse fra Dansk Erhverv bekræfter nu udviklingen: Salget af bolig- og haveprodukter online er eksploderet under Covid-19.

”Analysen bekræfter det, vi har hørt fra flere af vores medlemmer. Salget eksploderede simpelthen fra den ene dag til anden,” forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, og uddyber: 

”Det interessante er, at det ikke er faldet i de mere ‘åbne måneder’ i 2020. Her har niveauet været det samme som før krisen, og i begyndelsen af 2021 har det ligget markant over samme periode de sidste år. Der er altså tale om et markant ekstraforbrug.” 

 

Kilde: Dansk Erhverv

 

Ifølge analysen har danskerne shoppet mange forskellige varer inden for kategorien, men især nye køkkener og opgraderinger med møbler til hjemmekontoret har gået som varmt brød.

Byggematerialer er især blevet solgt til forbrugerne i mindre byer og provinsbyer, mens nye køkkener og planter har været et hit hos forbrugerne i storbyerne.

”Det er alle forbrugergrupper – bortset fra de helt unge – der har shoppet løs, og de har købt mange forskellige varer, så der er god grund til at tro, at udviklingen vil vare ved på den anden side af krisen,” siger Niels Ralund.

 

Kilde: Dansk Erhverv

Foto: Pexels