Nye tal viser, at blandt andet møbler, der er samlet på forhånd, rammes mest af de høje rater på containere fra Asien til Europa.

Coronapandemien har skabt en kombination af mangel på containere og fragtrater, der er stukket i vejret.

Det har givet og giver fortsat udfordringer for danske interiør– og møbelvirksomheder, der er afhængige af leverancer fra Fjernøsten.

Analysehuset Sea-Intelligence peger nu på, at det især er de billige varer, der rammes hårdest af de høje containerrater. Det skriver Shippingwatch.

Det er især møbler, som er samlet på forhånd, samt hårde hvidevarer der oplever store problemer. Fragtraten på de billige møbler udgør ifølge Sea-Intelligence 62 procent af varens pris i forretningen.

De nye tal indikerer endnu end gang, hvordan containerraterne er steget på grund af den voldsomme corona-efterspørgsel på varer til hjemmet.

Udviklingen med den dyre fragt ser ikke ud til at vende lige foreløbigt.

”Jeg tror ikke, at vi kommer til at se en markant normalisering af det her marked de første seks til 12 måneder. Jeg tror desværre, at vi vil se et marked, der fortsat vil være ekstremt volatilt med ualmindeligt høje fragtrater, indtil der kommer en stabilisering og mere kapacitet ind,” udtaler Allan Melgaard, CEO for Scan Global, til mediet.

Foto: Pexels