Dansk Erhverv har netop offentliggjort de samlede tal for den danske e-handel anno 2021. Danskernes forbrug på nettet rekord slår endnu en gang rekord, og deres yndlings shoppe-redskab er snart mobiltelefonen, vurderer e-handelsdirektør Niels Ralund.

I flere år har e-handlen haft kronede dage i Danmark med vækst år for år. Og 2021 er ingen undtagelse.

Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2021 viser, at danskerne sidste år brugte næsten 182 mia. kroner på e-handel fordelt på 276 mio. handler. Det er markant mere en forrige år, hvor forbruget sluttede på 154 mia. kroner fordelt på 252 mio. handler.

”Dansk e-handel står stærkt, selv om danskerne nu er på vej tilbage til mere normale tilstande uden nedlukninger og mundbind. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse 2021, hvor jeg især er glad for, at væksten er større i de danske netbutikker fremfor de udenlandske,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

Væksten bygger på fremgang inden for samtlige brancher undtaget rejsebranchen. Den største fremgang finder man i brancherne Dagligvarehandel og Hus og Have.

Kilde: Dansk Erhverv
Danske webshops tager terræn fra de udenlandske

Nethandlen er samlet set vækstet med 18 procent i 2021 i forhold til i 2020. Fremgangen kommer primært fra danske netbutikker, som står for 21 procent af væksten. Udenlandske netbutikker vækstede med 8 procent.

De glædelige nyheder for de danske e-handlere viser sig tydeligt på listen over de 20 mest benyttede netbutikker i Danmark. Listen toppes – igen – af tyske Zalando. Den tyske gigant får dog kun følgeskab af tre andre udenlandske netbutikker i 2021. Det er mindre end i 2020.

“Dansker-indtoget på listen kommer samtidig med, at mange danske butikker også skruer gevaldigt op for eksporten, så det er et tydeligt tegn på, hvor stærkt dansk e-handel står,” fortæller Niels Ralund.

Kilde: Dansk Erhverv
Mobilen snart i førersædet

E-handelsanalysen har de sidste mange år vist, at mobilen som købsredskab er halet mere og mere ind på computeren.

Ifølge Dansk Erhverv vil mobilen i 2022 indtage førstepladsen som danskernes foretrukne købsredskab. Det stille krav til netbutikkerne, forklarer Niels Ralund:

”Vi ved nemlig, at de, der handler via mobilen, ofte handler oftere end andre. Derfor vil det også være med til at sikre yderligere vækst. Vi ser også, at betaling via apps – eksempelvis MobilePay – buldrer frem, hvilket understreger, at vi bevæger os mod mere mobilhandel.”

Kilde: Dansk Erhverv