Stigende omkostninger på blandt andet energi, fragt og emballage koster de danske netbutikker dyrt, og flere ser sig nødsaget til at sænke målene og afskedige medarbejdere. “Det er voldsomt,” lyder det fra Dansk Erhverv

Mens materialer, fragt og energipriser stiger, ser de danske netbutikker sig nødsaget til at trække i håndbremsen for at reducere omkostningerne på forskellige parametre. Hver tiende har oplevet prisstigninger på energipriser på mere end 50 procent, og otte ud af ti er ramt af stigende priser på de varer, som de skal videresælge. Det skriver Dansk Erhverv i E-handelsbarometeret for 2. kvartal 2022.

Kilde: Dansk Erhverv

”Det er voldsomt. Der er prisstigninger på alt fra energi og materialer til emballage og fragt. Og det er ofte ganske markante prishop, så det er klart, at det vil kunne mærkes hos virksomhederne,” siger e-handelsanalytiker i Dansk Erhverv Simon Bjerremann, som tilføjer, at prisstigningerne sammen med inflationen og den historisk lave forbrugertillid ikke bliver uden konsekvenser:

”Der er nærmest fuld plade i konsekvenser, hvilket er klart, når du bliver ramt fra alle sider. Det får forbrugerne til at holde på pengene, så selvom de stadig handler hyppigt på nettet, så bruger de færre penge. Indtægterne falder, mens udgifterne stiger.”

Imidlertid er der forskel på, hvordan virksomhederne bliver ramt af prisstigningerne. E-virksomheder bliver hårdt ramt på de stigende fragtpriser, mens omnichannelvirksomhederne bliver presset af stigende priser på energi og emballage. Problemet er, hvordan virksomhederne skal dække de ekstra omkostninger.

”Der er stigende fokus på prisen hos forbrugerne, så det er som netbutik svært bare at vælte flere omkostninger over på kunden ved at hæve prisen på varerne eller fragten, så det er en svær situation,” forklarer Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Kilde: Dansk Erhverv

Der er dog en forsigtig optimisme at spore, når netbutikkerne skal svare på deres forventninger til årets 3. kvartal. Her svarer 41 procent, at de er positivt stemt, mens 36 procent er negativt stemt.

”Det er jo ikke ligefrem klaphat og jubeloptimisme, men det er dog et tegn på, at netbutikkerne er ved at omstille sig til en ny virkelighed,” siger Niels Ralund.

Kilde: Dansk Erhverv

Foto: Unsplash