Nettet er endnu en gang danskernes foretrukne handelskanal, når det kommer til julegaveindkøb. Der er endda sket en stigning, siden lockdown tvang danskerne til online julehandel.

Under pandemien og lockdown var danskerne tvunget til gøre de fleste julegaveindkøb online. Nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for november viser, at danskerne har holdt fast i denne tendens, selvom der er rig mulighed at gøre julegaveindkøbene i fysiske butikker igen.

Ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse forventer 8 ud af 10 onlinekunder at købe deres julegaver på nettet. Det er en stigning på 2 procent i forhold til niveauet i 2021.

imageq3ax.png

Flere med mindre budget

Analysen viser, at de fleste forventer at bruge samme mængde penge på julegaverne i år som sidste år. Denne gruppe forventer at bruge 2.000 kroner eller derover. Andelen af dem, der bruger mindre budgetter er steget med fem procent. Denne fem procents stigning dækker over 28 procent af de adspurgte i analysen, der forventer at bruge under 1.999 kroner på julegaver. Andelen var på 23 procent i 2021.

”Tiderne fordrer jo lidt påpasselighed, hvor mange kæmper med et mindre rådighedsbeløb, så derfor er det ikke overraskende, at flere forventer at bruge færre penge i julen. Det er dog positivt at se, at de danske forbrugere fortsætter med at se mod nettet for at købe deres julegaver,” udtaler Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

imagef97z.png

Foto: Unsplash