De danske netbutikker kæmper med svigtende salg og stigende omkostninger, og noget tyder på, at vi skal vende os til scenariet.
I havnen ud for Shanghai ligger mere end 500 containerskibe stille og venter. Den store kø af skibe er opstået, fordi Kina fører en stram coronapolitik, og det går nu også ud over danske virksomheder. Konsekvensen er, at leveringstiderne på de produkter, som virksomhederne har bestilt, bliver voldsomt lange, og halvdelen af netbutikkerne tilkendegiver da også, at de er ramt af varemangel.
”Proppen i Shanghai kommer i kølvandet på den globale coronakrise og blokaden i Suezkanalen, så der var allerede pres på fragtområdet, og nu vokser presset så bare yderligere. Det har allerede nu konsekvenser for de danske virksomheder,” forklarer logistikekspert Jens Wedenborg til Dansk Erhverv. Han peger på, at forbrugertilliden herudover er lav, og at omkostningerne på varer, energi, levering og marketing også stiger.
”Når der så samtidig er usikkerhed om, hvornår og om varerne kommer, så begynder det at blive problematisk. Især for virksomheder med sæsonbetingede produkter kan det gøre stor skade.”
En fremtidig løsning?
Der er dog ikke meget, der tyder på, at Kina ændrer sin coronapolitik, og dermed heller ikke at proppen i havnen i Shanghai forsvinder. Butikkerne må derfor finde alternative løsninger.
”Man kan arbejde på at finde alternative ruter, og man kan også bruge anledningen til at undersøge, om produktionen skal tættere på, hvilket flere virksomheder har gjort. Men det er svært at gøre noget for de enkelte virksomheder i forhold til at få varerne, som er bestilt, hurtigere hjem. Derfor gælder det i højere grad om kommunikationen til kunderne. Man skal sørge for ikke at promovere varer, hvor man ikke kender den præcise leveringstatus, og så skal man genoverveje, hvordan og hvornår man viser en vare – altså hvor mange skal der være på lager for at vise den frem”, siger Jens Wedenborg.
Foto: Unsplash