Den kortfattede beskrivelse af købelysten online i december er; rutsjebanetur. Måneden startede svagt, fik fart på midtvejs og dykkede igen i ugen efter jul.
Ligesom resten af 2022 var e-handlen i december uforudsigeligt. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv, der er udarbejdet i samarbejdet med det digitale bureau s360. Danskerne har holdt pengene tæt til kroppen i begyndelsen af december. De første to uger viste således fald over hele linjen, både i sessioner, transaktioner og omsætning. Det kan både skyldes besparelser, men også et mættet onlinemarked efter black week, hvor mange danskere købte deres julegaver tidligt.
”Helt generelt ligner det at der har været en ændret forbrugeradfærd i november og december sammenlignet med sidste år. Forbrugerne har i endnu højere grad end tidligere handlet julegaverne i de perioder, hvor e-commerce-virksomhederne har kørt med de bedste tilbud,” siger Mathias Hillerup, CTO hos s360 i en pressemeddelelse.
Anderledes så det ud, da julen stod for døren, og julestressen formodentligt har ramt, hvor e-handlen nåede det samme niveau som i 2021. Efter en sløv start i efterdønningerne fra Black Friday fandt danskerne købelysten igen i uge 50 og 51.
I uge 51 oplevede både transaktioner og omsætning et højere niveau end i 2021 på henholdsvis indeks 115 og 110, mens det hele tog et dyk i uge 52.
December lå under niveauet for 2021
Et af det områder, hvor decemberhandlen afskilte sig mest fra 2021-standarder, var i perioden mellem jul og nytår, hvor der ellers plejer at være fart på med julegavebytning og begyndende januarudsalg.
”Ser vi overordnet på december og julehandlen på nettet, må jeg sige, at det ser ud til, at webbutikkerne er kommet bedre igennem perioden, end jeg på et tidspunkt frygtede. Uge 52 har trukket voldsomt ned på de ellers rimeligt pæne tal. Det er svært at sige, hvad det skyldes, men 2. juledag faldt i år på en mandag og ikke på en søndag som sidste år, og det har i alle tilfælde haft en vis indflydelse,” fortæller Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Foto: Pexels