Over halvdelen af de danske onlinevirksomheder oplever, at virusudbruddet påvirker forretningen negativt. Ifølge FDIH er det blot begyndelsen på noget, som vil få en voksende indvirkning.
Flere og flere brancher i det danske erhvervsliv rammes af coronavirusset, og det påvirker især både salg og logistik. Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, har netop fremlagt en analyse, som viser, hvordan coronavirusset påvirker de danske netbutikker.
Tallene er indsamlet fra den 11. til den 12. marts 2020, og den foreløbige konklusion er, at 6 ud af 10 virksomheder er negativt påvirket på enten salg eller logistik. Det er især svigt i varetilgangen og frafald af kunder, som virksomhederne har oplevet inden for de seneste to uger som følge af virusudbruddet.
Kaster man blikket på salget, mærker flertallet af netbutikkerne endnu ikke den store forskel, mens 11 procent har fremgang og over en tredjedel er ramt på salget i mere eller mindre grad.
De adspurgte virksomheder er den 11. og 12. marts blevet bedt om at forholde sig til de sidste 14 dage, hvilket måske er forklaringen på, hvorfor der ikke er flere virksomheder, der mærker en negativ påvirkning på salget – men FDIH mener, at flere virksomheder vil kunne mærke påvirkningen på salget i den kommende tid.
”Det er stadig meget tidligt i forløbet, som Statsministeren også sagde. Derfor må vi forvente, at endnu flere virksomheder bliver påvirket i den kommende tid,” udtaler Niels Ralund, som har været i kontakt med flere medlemmer.
”Mange giver udtryk for, at det kan blive rigtig alvorligt, fordi deres salg allerede er meget negativt påvirket, og samtidig er der også pres på både leveringen og medarbejderne.”
Derudover viser FDIH’s nye tal, at omni channel-virksomhederne er hårdere ramte end rene netbutikker. 29 procent af de adspurgte omni channnel-virksomheder er påvirket af mindre salg, hvor 19 procent af de rene netbutikker er påvirket på deres omsætning.