Danmarks Statistik har analyseret forbrugertilliden, og den er i bund. Nu har Dansk Erhverv sammenholdt tallene med e-handelsanalysen, og det er godt nyt for e-handlen.

365DESIGN har skrevet meget om forbrugertillid. Så sent som i sidste uge, kunne du eksempelvis læse, hvordan forventningerne til dansk økonomi – igen – er i frit fald. Du har også kunne læse hvordan forbrugerne ser sort på fremtiden, og forbrugertilliden har ramt et historisk lavpunkt i maj måned.

Nu melder Dansk Erhverv sig på banen med endnu en analyse. Denne gang har chefkonsulent Simon Bjerremann fra Dansk Erhverv sammenlignet E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv med Danmarks Statistiks seneste forbrugertillidsundersøgelse.

“Det er bemærkelsesværdigt og bekymrende for dansk erhvervsliv, at tilliden bare fortsætter med at falde måned efter måned,” siger Simon Bjerremann.

Men på trods af forbrugernes dystre miner, så viser undersøgelsen fra Dansk Erhverv, at forbrugernes handelshyppighed online holder niveau.

”Samtidig med, at forbrugertilliden styrtdykker, har vi de sidste måneder set en lille fremgang i forbrugernes forventninger til deres onlineforbrug. Det er også tilfældet i maj,” siger Simon Bjerremann og fortsætter:

”Vi er ikke jubelidioter og markedet er gået tilbage i forhold til 2021, men der er små tegn på, at forbrugerne i stigende grad søger mod nettet. Der i hvert fald en stabilisering for e-handlen og en vis grund til forsigtig optimisme.” 

Andelen af forbrugere, der forventer at købe mere de næste 12 måneder, er på 17,5 procent, mens 8 procent forventer det modsatte – at købe mindre. Netto mener cirka 9 procent, at de vil handle mere online de kommende 12 måneder, end de gjorde i det seneste år. Det er en smule mere end gennemsnittet, der ligger på på 8,2 procent over det seneste år.

Kilde: Dansk Erhverv

Den største ubekendte faktor i udviklen, er smittespredningen, for hvis corona-smitten stiger hen over sommeren, hvad alt allerede tyder på nu, så vil danskerne formodentlig søge online i højere grad end hidtil estimeret.

Grund til smil

Hos DanDomain, der hoster omtrent 6.000 webshops, vurderer salgschef Anders Eiler, at der er grund til at være positivt stemt og støtter således op om Dansk Erhvervs analyse.

”Hvis udviklingen fortsætter, så bør det se ganske fornuftigt ud hen over sommeren og formentlig også på den anden side af sommeren,” siger Anders Eiler.  

Vurdering kommer ud fra DanDomains egne tal for maj måned, der viser, at hullet mellem 2021 og 2022 bliver mindre og mindre. Omsætningen er i dag på indeks 93, hvor den var på indeks 80-85 i begyndelsen af sidste år.

 

Foto: Unsplash