“Black Friday skal ikke kun være en fest for kunderne. Det skal det også være for jer.” Sådan lyder det fra e-handelseksperterne i Hesehus, og det kan kun opnås med knivskarp planlægning.
Der er knap en uge til Black Friday rammer. I hvert fald den oprindelig Black Friday-dato, der i USA rammer dagen efter højtiden Thanksgiving, som vi herhjemme har taget til os. I Danmark er der efterhånden mere tale om Black Week eller sågar Black Month.
Ifølge data fra e-handelshuset Hesehus viser en tydelig tendens, at vi skal forvente en Black Week fremadrettet og ikke bare fredagsversionen. Sidste år lå kun 24 procent af omsætningen for ugen på selve fredagen, hvorimod næsten 76 procent fordelte sig over resten af ugen frem til Cyber Monday.
“Hvis man ikke passer man på med de alt for gode tilbud, risikerer man at kannibalisere sig selv,” som Hesehus formulerer det, for forbrugerne handler mindre i ugerne op til og ugerne umiddelbart efter Black Friday. Og med lidt hurtig hovedregning, kommer man frem til, at det betyder ind i december og altså julehandlen.
“Det handler om at lægge en klar strategi for Black Friday, hvor det er afgørende, hvilke kampagner I kører. Der skal være et formål med hver eneste kampagne. Skal kampagnen sørge for at tømme et lager? Skal den være motoren, der får folk ind i butikken? Skal den lægge op til at skabe mersalg – eksempelvis ved at lave markante rabatter på ekstraudstyr? Skal den sikre, at I ikke bliver overhalet indenom af konkurrenten?” lyder det fra Hesehus i den nye rapport om netop Black Friday.
Som en af årets største handelsdage, er der ingen tvivl om, at Black Friday er en oplagt tid at tiltrække nye kunder og forkæle de loyale, men strategien skal være knivskarp fra begyndelsen. Det kan man gøre med planlægning, som forhåbentlig allerede har været i gang længe, for kunder skal gerne komme igen i december.
“Black Friday skal ikke kun være en fest for kunderne. Det skal det også være for jer,” lyder det fra Hesehus.
Planlægning er alt
Det er unægteligt lidt sent at komme med en opfordring til at planlægge sig frem til den perfekte kombination af Black Friday og julehandel, for de fleste har forhåbentlig allerede styr på det meste til de forestående handelshøjtider. I stedet kan Hesehus give en forståelse for, hvorfor det er en fordel at gøre så stor en indsats med planlægningen – udover den økonomiske gevinst.
Zoomer man eksempelvis ind på Black Week overfor Black Friday har det sine fordele. Virksomheder kan med kampagner og indsatser fordelt over en syv dages periode frem for én dag, kan selvsagt fordele trafikken mere jævnt ud. Det betyder blandt andet, at ens hjemmeside har mindre risiko for at blive væltet af trafik. Man kan også få testet priser og kampagner af i løbet af ugen: Altså hvor store procenter skal der på varerne, før kunderne køber?
Gode råd til gemmerne
I bolig-, interiør– og designbranchen har planlægningen til de kommende sæsoner været i gang længe. Derfor er der ikke noget som rettidig omhu i forhold til planlægningen af næste års Black Week. Derfor får du her Hesehus’ bedste råd til planlægningen, som bør gå i gang førend, du aner:
- Begynd udvikling og implementering af nye løsninger i (meget) god tid.
- Test kampagnetyper af.
- Lav loadtests af jeres sider. Kan de holde til øget trafik?
- Vi anbefaler at øge serverkapaciteten til sidste års niveau af besøgende – plus 50 procent for sandsynligvis at være driftssikre.
- Overvej at fjerne tredjepartsscripts, der ikke er forretningskritiske fra siden. De skaber længere loadtider og tungere trafik på siden.
- Koordinér jeres kampagner, så mails med de allerbedste tilbud ikke bliver sendt ud i spidsbelastningsperioderne.
Foto: Pexels