Nogle troede måske, at liveshopping ville forsvinde med genåbning af samfundet, men sådan gik det ikke. Faktisk er anvendelsen kun steget i popularitet. De seneste tre måneder har hver femte forbruger benyttet sig af muligheden for at liveshoppe.
Liveshopping, videoshopping eller liveauktioner er alle typer af salgskanaler, som blev populære under coronanedlukningerne. Ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse ser det ikke ud til, at danskerne har i sinde at lade de nye handlemuligheder forsvinde lige foreløbig. Faktisk viser analysen, at andelen af folk, der har benyttet sig af liveshopping de seneste tre måneder, befinder sig på samme niveau som i 2021.
”Konklusionen er klar; forbrugerne er stadig vilde med de nye salgskanaler, selvom samfundet er åbnet helt igen – det var ikke bare en hypet corona-døgnflue,” siger fagchef for Digital Handel Carsten Rose Lundberg til Dansk Erhverv.
Administrerende direktør hos Easy Live Sales Christian Degn Vester nikker genkendende til tendensen:
”Vi oplever fortsat en stor interesse hos både forbrugere og virksomheder, så jeg er ikke så overrasket over tallene. I øjeblikket hjælper vi cirka 75 virksomheder i gang om måneden, og det er både store og små, så interessen er bredt funderet.”
Regionale forskelle
Der kan være forskellige grunde til, at man som forbruger benytter sig af liveshopping. Det viser sig også, at der er regionale forskelle på, hvorfor en sådan salgskanal er tiltrækkende. Hvor sjællænderne sætter underholdningsværdien højest, er det udsigten til spændende events og gode tilbud, som betyder noget for midtjyderne.
”Det er en sjov detalje, men det mest interessante er, at forbrugerne vurderer, at der er mange gode grunde til liveshopping. Det viser virksomhederne, at det kan bruges til lidt af hvert – lige fra ren underholdning til detaljerede produktbeskrivelser,” forklarer Carsten Rose Lundberg.
Analysen viser, at forbrugere i alle aldersgrupper har prøvet de nye salgskanaler, men særligt de unge forbrugere trækker op i antallet af liveshoppere. Der er dog sket en udvikling i, hvilke varer forbrugerne helst vil købe via de nye salgskanaler. Hvor det særligt var køb af tøj, der hittede, da nedlukningerne ramte, er personlig pleje nu blevet det nye hit.
“Det mest markante er personlig pleje, som buldrer frem, men jeg synes også, at et værd at lægge mærke til, at der bliver købt stort set alt igennem liveshopping. Det bekræfter, at liveshopping er for alle – både kunder og virksomheder – og derfor ikke bare var en corona-døgnflue,” siger Carsten Rose Lundberg.
Foto: Unsplash