Detailvirksomhederne er midt i en usikker tid. Det er særligt juletiden, som er svær, da det er her, mange SMV’er plejer at indhente store dele af omsætningen. Men danskernes købelyst følger ikke med virksomhedernes behov.

Der er så rigeligt at være bekymret for som erhvervsdrivende for tiden. Men i særdeleshed ved juletid, hvor danske virksomheder gennemsnitligt plejer at hente 13 procent af årets omsætning, viser en ny undersøgelse fra SMV Danmark. For visse virksomheder kan salget i december udgøre helt op mod 25 procent af den samlede omsætning for et år. Så det er selvklart problematisk, når danskerne holder på pengene. De fleste analyser peger på et julesalg, hvor danskerne køber det samme antal gaver, men billigere end de plejer.

Forbrugertilliden er historisk lav. Det samme gælder købelysten og købsmulighederne, for danskerne strammer bæltet ind og passer på pengene, som det ikke er set siden finanskrisen. Og de danske små- og mellemstore virksomheder kender så udemærket samfundets tilstand. Den nye undersøgelse fra SMV Danmark viser, at virksomhedernes forventninger til omsætningen i år er på sit laveste siden 2014. Andelen af virksomheder inden for detailhandel, som forventer et fald i omsætningen, er næsten firdoblet.

Figur 1 viser, at forventningerne til omsætningen de kommende tre måneder i både oktober og november 2022 er meget lavere end normalt for virksomheder indenfor detailhandel eksklusiv dagligvarebutikker og bilhandel. Det er den del af detailhandlen, der er mest afhængig af julehandlen.

Pessimisterne har overtaget

Forventningerne i 2022 adskiller sig markant fra tidligere år. Den seneste analyse fra SMV Danmark viser, at 42 procent af virksomhederne forudser et fald i omsætningen. Gennemsnitligt har den ligget på 11 procent i perioden 2014-2021. Det er altså næsten en firdobling af virksomheder, der forventer en nedgang i julesalget.

Optimisterne er også ramt, for andelen af de virksomheder, der ser lyst på julehandlen er også faldet. Andelen er mindre end en tredjedel af normalen. I 2022 forventer 10 procent en stigning i omsætningen, mens november-gennemsnittet for 2014-2021 var på 33 procent.

Det er pessimisterne, der har overtaget i statistikkerne i dag, for forventingerne til omsætningen i de kommende tre måneder er også bemærkelsesværdigt lavere end de seneste otte år. Hele 40 procent forventer en dårlige omsætning i de kommende tre måneder.

Foto: Pexels