Den mobile betalingstjeneste oplevede for første gang en tilbagegang i 2. kvartal af 2020. Men forbrugernes shoppelyst fik alligevel kurven for onlinebetalinger til at stige markant.
Forbrugerne har igen fået lyst til at bruge penge på især tøj og udstyr til boligen efter knap så gode måneder for detailsalget i marts og april. Det skriver DR, der har oplysningerne fra Danmarks Statistik.
Det er især noget, den danske mobilbetalingstjeneste Mobilepay kan mærke.
Peter Kjærsgaard, der er pressechef i Mobilepay, fortæller til Jyllands-Posten, at coronaeffekten ramte mobiltjenesten med stormstyrke i den første uge, efter statsministeren varslede om en nedlukning af Danmark. Der gik dog ikke længe, før danskernes trang til onlineshopping alligevel fik Mobilepay til at slå historisk rekord i betalinger på nettet.
”Fra den 12. marts kunne vi se et dramatisk fald i brugen af Mobilepay i fysiske butikker, og den første uge ramte det også onlinehandlen. Men så nærmest eksploderede onlinesalget, fordi folk pludselig skulle have alle mulige ting,” forklarer han.
I 2. kvartal dykkede antallet af transaktioner faktisk 2,2 procent, hvilket svarer til 4,1 mio. registrerede brugere foretog 2 mio. færre mobilbetalinger i april, maj og juni. De mange nethandler betyder dog, at den gennemsnitlige værdi per transaktion rundede rekordhøje 365 kroner, hvilket er en stigning på 22 procent i forhold til samme tid sidste år, fordi der typisk handles for et højere beløb online end i fysiske butikker og overførsler mellem private.
Samlet set betyder stigningen altså, at danskerne i 2. kvartal overførte 31,3 mia. kroner via betalingstjenesten, hvilket er en ny rekord og 3,4 mia. kroner mere end den hidtidige rekord, der blev sat i fjerde kvartal sidste år.
Foto: Pexels