Efter at have vokset i flere år, må dansk møbeleksport forvente en nedadgående kurve i de kommende kvartaler. Sådan lyder forventningerne fra Sydbank, der også kommer med deres bud på årsagen til opbremsningen. 

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, men efter rekord på rekord for dansk møbeleksport, er festen nu forbi. I de seneste år har danske møbler været ekstremt populære uden for landets grænser. Men nu er inflationen kommet på tværs, hvilket påvirker købekraften. Forbrugerne er fornuftige på en anden måde, end vi har været vant til i de seneste år. Pengene skal række længst muligt, og møbler er mere nice to have end need to have. Samtidig kæmper Europa med en historisk lav forbrugertillid, der også påvirker købelysten og derved også eksportmarkederne.

Ifølge Sydbanks erhvervsøkonom Morten Laugesen skal vi altså ikke regne med, at eksportfesten fortsætter. Han forventer, at møbeleksporten vil falde over de kommende kvartaler:

“De europæiske forbrugere er vendt tilbage til mere normale forbrugsmønstre i kølvandet på coronapandemien. Under pandemien var der i perioder begrænsede muligheder for at bruge penge på restaurantbesøg, rejser og andre oplevelser. Det fik mange europæiske forbrugere til at skrue op for forbruget på møbler og en lang række andre varer til hjemmet. Nu ser vi imidlertid, at forbrugerne vender tilbage til mere normale forbrugsmønstre, hvor der er mindre fokus på indretning af boligen,” lyder det i en pressemeddelse.

Sidst men ikke mindst, skal man også have for øje, at det eksplosive boligmarked, der har været over hele i Europa i de seneste år, er på vej ned igen. Det betyder, at efterspørgslen på nye møbler også går ned. En kombination af inflation, faldende forbrugertillid og en nedadgående boligmarked er alle indikatorer på, at møbeleksporten vil falde i de kommende kvartaler, lyder vurderingen fra Sydbank.

Rekorder og nye græsgange

I 2021 kom den danske møbeleksport op på over 20 mia. kroner for første gang nogensinde. Også i første del af 2022 har der været stor interesse fra udlandet. Således er møbeleksporten steget med 12 procent i forhold til samme periode sidste år, hvilket gør, at den ender på 11,5 mia. kroner i første halvår af 2022.

Dog kan årsagen til den store stigning ikke udelukkende tilskrives de mange flotte møbler, som designes herhjemme. Det kan i høj grad også tilskrives de forhøjede priser. Det afspejles i producentprisindekset, der viser, at møbler er steget med knap 14 procent, som kommer fra blandt andet stigende udgifter til træ, energi og øvrige materialer.

Norge er den største aftager af danske møbler. Ser man på første halvår af 2019 frem til første halvår 2022, er eksporten til Norge steget med 26 procent, svarende til knap 1,9 mia. kroner. Efter Norge er henholdsvis Tyskland og Sverige de største eksportmarkeder, og her ser udviklingen nogenlunde ens ud.

Ind på top-10 listen er også kommet Sydkorea. Sammenligner man første halvår af 2019 med første halvår af 2022, ser man en stigning på 87 procent svarende til 303 mio. kroner.

Foto: unsplash