Syv ud af ti erhvervskøb i årets første seks måneder blev foretaget på nettet, hvilket betyder, at indkøberne handler lige så meget online nu, som de gjorde under coronakrisen. Det viser Dansk Erhvervs nye B2B E-handelsanalyse.
Mange virksomheder fik deres verden vendt op og ned af coronakrisen, og nethandlen oplevede et sandt boom under de forskellige nedlukningsperioder. Noget tyder dog på, at nettet ikke har sluppet sit tag i de professionelle indkøbere, for Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse viser, at indkøberne handler lige så ofte online nu, som de gjorde under coronakrisen.
Faktisk blev syv ud af ti erhvervskøb i årets første halvdel foretaget på nettet, og købene spænder fra printerpapir til gravemaskiner og jakker.
”Det er en meget høj andel, og det er faktisk på højde med perioden under coronakrisen, hvor indkøberne jo nærmest blev ”tvunget” online. Det viser, at e-handlen har bidt sig fast hos indkøberne,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv Niels Ralund i en pressemeddelelse.
Samtidigt viser analysen, at 16 procent af indkøberne forventer at købe mere online, mens kun fire procent forventer, at de vil sænke forbruget. Halvdelen af indkøberne handler online mindst en gang om ugen, og hver femte har et månedligt budget på mere end 100.000 kroner.
Undersøgelsen viser, at indkøberne søger nettet, fordi der er mulighed for at handle, når det passer ind, fordi man kan spare tid, og varerne kan leveres direkte til døren. Derudover vægter indkøberne også nettets lavere priser højt.
”Det understøtter det, vi har sagt i flere år; Indkøberne er almindelige mennesker, der er vant til at handle online privat, og der er det også fleksibiliteten, der er i højsædet. Det gælder selvfølgelig også i virksomhederne,” siger Niels Ralund, og uddyber:
”Usikkerhed om prisen er den primære barriere for e-handel, hver tredje indkøber har valgt en netbutik fra, fordi prisen var for høj og når indkøberne besøger en netbutik første gang, så er prisen det første, de undersøger. Prisen skal med andre ord være konkurrencedygtig.”
Foto: Pexels