Undersøgelse bekræfter importproblematikker  

Kombinationen af manglende containere, ugelange forsinkelser, forhøjede fragtrater og samtidig en mere protektionistisk trend midt i coronakrisen giver importvanskeligheder.

Mange danske møbel-, design- og interiørbrands har mærket den verdensomspændende Covid-19 med forsinkelser af og generelle problematikker fra deres udenlandske leverancer. Hübsch og 2have udtrykte deres bekymring tilbage i december 2020, og nu bekræftes panderynken af en ny undersøgelse.

Mangel på containere, ugelange forsinkelser og forhøjede fragtrater er de primære udfordringer, som virksomhederne står over for. Hele to ud af tre virksomheder, der er afhængige af import, har problemer med leverancerne. Det skriver Børsen på baggrund af en medlemsundersøgelse foretaget af Dansk Erhverv.

Brian Mikkelsen, adm. direktør hos Dansk Erhverv, er bekymret.

“Det er så højt et tal, at vi bliver nødt til at gøre noget ved det. Advarselslamperne blinker meget, meget kraftigt hos mig. Det er helt afgørende for dansk erhvervsliv, at vi kan importere vores varer nemt og billigt,” udtaler han til Børsen.

 

Færre og dyrere varer til Danmark

Mens store dele af verden har været ramt af nedlukning, og budgettet til rejser, restauranter og andre oplevelser har været mindsket markant, har forbrugerne skruet op for efterspørgslen på blandt andet elektronik og møbler. Det har medført historisk høje fragtomkostninger på bagkant af et enormt pres på containerfragten.

Brian Mikkelsen vurderer, at den mangedoblede fragtregning ender hos de danske virksomheder.

Udover Covid-19 mener han også, at der er andre faktorer, der spiller en rolle i importproblematikken.

”Jeg har lige haft møde med den britiske ambassadør, og der er absolut en stribe problemer med import fra Storbritannien, der skal løses. Det er stadig vores fjerdestørste handelspartner,” udtaler Brian Mikkelsen til Børsen og refererer til den nye brexitaftale, samtidig med at også en protektionistisk trend udspiller sig midt i coronakrisen.

Ifølge undersøgelsen har mange brands ændret importstrategi for at sikre et større sikkerhedsnet i fremtiden.

Foto: Unsplash