Direktør for brancheorganisationen Wear Nikolai Klausen overtager efter Jens Birkeholm som direktør i Dansk Detail. “Brancheforeninger inden for livsstil har så stort et slægtskab, at det giver stor mening at styrke samarbejdet på tværs af de forskellige foreninger,” lyder det i en pressemeddelelse. 

Nikolai Klausen overtager rollen som direktør i Dansk Detail, efter Jens Birkeholm meldte sin afgang i august. Han fortsætter ligeledes som direktør i brancheforeningen Wear og vil med sin rolle i de to organisationer skabe et tættere samarbejde mellem brancherne.

“Tiden er inde til, at vi som branche skal turde tænke nye, større og længere frem i tiden. Vi skal væk fra traditionel silotænkning og egen brancheinteresse. Brancheforeninger inden for livsstil har så stort et slægtskab, at det giver stor mening at styrke samarbejdet på tværs af de forskellige foreninger,” lyder det fra Nikolai Klausen i en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv, som foreningerne er forankret under.

 

Nethandlen behøver ikke være en hård konkurrent til detailhandlen

Særligt under coronakrisen blev Nikolai Klausen klar over behovet for en stærkere samlet livsstilsbranche. Branchen havde ingen eller en meget svækket dialog med regeringen, da der skulle forhandles hjælpepakker. Men en samlet og stærk brancheforening vil øge den politiske indflydelse og respekt, mener han:

“Om man driver detailhandel, e-handel eller engrossalg – inden for mode, sport, bolig, outdoor eller fodtøj, gør ingen forskel i forhold til blandt andet lovgivning, politisk interessevaretagelse, kompetenceudvikling, mediebevågenhed, byudvikling eller international konkurrence. Jo større en forening du er, og jo mere du kan bakke op om forskellige politiske ønsker, des større en stemme får du også.”

I et interview med TØJ – Fashion & Business Trends uddyber direktøren nogle af de synergieffekter, som brancheforeningerne kan drage af hinanden.

“Der er en masse fælles problemstillinger, som både producenter, brandowners og butikker er udfordret af. Med byudviklingen over de sidste mange år har man fjernet rigtig mange af de incitamenter, man havde for at komme ud i byen: Du skal ikke længere på posthuset og betale regninger. Du skal heller ikke ned og hente din løn eller en tur i banken. Alt det klarer man i dag online. Stille og roligt har den måde, vi lever på, ændret trafikken i bybilledet. Den udvikling presser nogle byer mere end andre. Men det er ikke det samme som at sige, at der ikke skal være en fysisk detailhandel. Det er jeg ret overbevist om, at der vil blive ved med at være,” lyder det fra Nikolai Klausen.

Dertil kommer hele nethandelsudviklingen, som har gjort det muligt at klare shoppingen hjemmefra. Men ifølge Nikolai Klausen udelukker det ene ikke det andet.

“Den fysiske butik er med til at genere vækst online og omvendt. Så det er ikke sådan, at nethandlen behøver være en hård konkurrent til detailhandlen. Det skal være en medspiller – og så skal man finde ud af, hvordan man gør det,” afslutter han.

Som direktør i Dansk Detail bliver Nikolai Klausen også direktør i brancheorganisationerne Skobranchen.dk og Mens Fashion World.

Foto: Nikolai Klausen