Der er ingen tegn på tilbagegang og stilstand hos Søstrene Grene. Massive satsninger på både fysiske butikker og online univers er lige på trapperne. 

I skrivende stund har Søstrene Grene 250 butikker fordelt på 15 lande. Nå klokken ringer 00.00 til nytår, er der åbnet yderlige 30 butikker. De mange afdelinger drives primært som franchises og joint ventures.

På trods af, hvad der kan lyde som en stor satsning, er det ikke gået ledelsens næse forbi, at der er krig i Europa, fragtpriserne stiger, inflationen stiger, og der er fragtflaskehalse i Asien.

”Vi ser positivt på også de seneste måneder, men holder os naturligvis agile og lette på fødderne, da vi som alle andre kigger ind i usikkerhed. Vi glæder os over, at vi atter efter udfordringer i pandemien har fart i butiksudviklingen og får føjet omkring 30 til i år,” siger Mikkel Grene, adm. direktør ved Søstrene Grene i Finans.

Søstrene Grene har endnu ikke præsenteret tallene for det forskudte regnskab 2021/22. Men Mikkel Grene medgiver, at de tydeligt har kunnet mærke en positiv effekt på deres online salg, da der var lockdown, og butikkerne lukkede.

“Spådomme fra mange i coronatiden om, at online vil vinde permanent over de fysiske butikker holder ikke. Butikkerne har fremgang hos os, men det afgørende er, at salgskanalerne hænger sammen,” siger Mikkel Grene.

Søstrene Grene som livsstilsmedie

I 2020 åbnede Søstrene Grene for deres online univers med webshop og online inspirationskataloger. I dag findes der webshops til 7 forskellige lande i Søstrene Grenes navn.

Nu kommer der endnu et digitalt tiltag i form af en app. Denne er tænkt som et inspirationsunivers med DIY-projekter, video-guides, boligtips til indregning, festplanlægning, interviews med kreative folk, og så er der også mulighed for at shoppe kædens produkter. Det er ikke et loyalitetsprogram med rabatkoder, som så mange andre tilbyder.

”Udsalg og knaldtilbud har aldrig været en del af Søstrene Grenes koncept, og derfor skulle vi selvfølgelig heller ikke lave et loyalitetsprogram, der baserede sig på rabatter. Det ville ellers have været den nemme løsning. Men i Søstrene Grene siger vi sjældent nej til en udfordring, og vi synes, vi er lykkes med at finde frem til en mere unik måde, hvorpå vi kan give en masse brugbart til vores loyale kunder. Vi tror på, at appen vil styrke relationen mellem os og vores kunder yderligere, da den vil fokusere på det, som vores kunder allerede kommer til os for: Kreativitet, hygge og inspiration,”  siger Mikkel Grene i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Med appen er vi nærmest i gang med at lave vores eget livsstilsmedie, idet vi efterhånden har opbygget en hel redaktion i virksomheden med eget fotostudie, fotografer, stylister, videografer, indholds-skabere og journalister,” siger Mikkel Grene.

Den nye app er tilgængelig i Danmark, Norge, Sverige, Holland, Frankrig og Tyskland.