Fra dansk, lokal startup til anerkendt spiller på det internationale marked. Bloomingville kan i år fejre 20-års jubilæum, og direktøren ser positivt ud i fremtiden med de digitale briller på.
Tilbage i 2000 etablerede Betina Stampe Bloomingville. I mange år drev hun sammen med manden, Simon Stampe, Bloomingville frem til at blive en stor spiller på markedet. I 2014 blev virksomheden en del af amerikanske Regent Holding.
Nu 20 år efter etableringen kan virksomheden fejre jubilæum, hvor de i august inviterede samarbejdspartnere, kunder og gamle venner af huset til en fejring udover det sædvanlige på hovedkontoret i Ikast.
Udover receptionen fejrer Bloomingville også jubilæet med inhouse messe og nyt virtuelt showroom, samt lancering af et nyt brand Illume x Bloomingville. Som noget helt nyt har virksomheden også valgt at tage på roadshow gennem Europa med deres mobile showroom.
365DESIGN har spurgt CEO Lars Krog om virksomhedens udvikling, om at finde sin plads på markedet og om planerne for fremtiden.
Hvordan har virksomhedens udvikling været gennem de 20 år?
Bloomingville er gået fra at være en dansk, lokal startup-virksomhed til at være en anerkendt spiller på det internationale marked, drevet af en vision om at blive den foretrukne leverandør inden for boliginteriør. Rejsen begyndte officielt i 2000 med afsæt i en stor passion for boligindretning og ønsket om at hjælpe hverdagens designere med at opfylde deres boligdrømme. Og dén historie lever fortsat videre.
I dag er Bloomingville A/S en del af et partnerskab med den internationale koncern med base i USA, Regent Holding, som har tilført os større kræfter i form af et globalt sourcingnetværk, leverandører og sparring – og giver os muligheden for at eksekvere og nå vores mål, der skal være toneangivende for vores udvikling de næste 20 år frem.
Hvad giver det af fordele og ulemper at have 20 år på bagen?
Vores erfaring har vist, at krisesituationer ikke har påvirket os umiddelbart negativt. Tværtimod har vi også i denne periode med konsekvenserne af Covid-19 set en tendens til, at folk søger indad for at finde tryghed i hjemmet – til vores fordel.
Hvordan vil Bloomingville finde sin plads i markedet, hvor der er mange dygtige konkurrenter?
Det vi kan, og det vi gerne vil byde ind med, er at skabe kollektioner, der er tro mod vores designrødder, som er dybt forankret i den danske æstetiske tradition. Vi er ligeledes tro mod vores åbne virksomhedskultur, samtidig med at vi gerne vil vækste i Europa for at nå vores målsætning om at blive den foretrukne leverandør inden for boliginteriør.
Midlet til at nå målet er for os at opretholde en personlig kunderelation. Nærhed betyder meget for os, og det gennemstrømmer hele virksomheden og vores forhold til hinanden som kolleger, men også agenter og kunder.
Vi har høj medarbejdertilfredshed og medarbejderanciennitet. Vi tager udgangspunkt i vores historie – dét vi har med os, har vi ikke glemt – samtidig drejer det sig om at skabe en tæt og personlig relation til vores kunder, agenter og leverandører. Vi forsøger at vise nærvær i måden vi kommunikerer på – og så drejer det sig også om at have de rigtige produkter til den rigtige pris og til det rigtige tidspunkt. Og så er det vigtigt at have produkterne tilgængelige på lageret. Derudover er vi innovative og har skabt en infrastruktur, som hurtigt kan omstilles og følge tidens tendenser og håndtere de flest tænkelige situationer.
Vores stærke online tilstedeværelse har også stor betydning. Og det har hjulpet os under Covid-19, at vi har en stærk B2B-webshop, og at vi har en stærk B2A-portal og brandsite, hvor slutforbrugerne kan gå på opdagelse i vores universer. Ikke mindst har vi et dedikeret online team. Informationen er lettilgængelig også på de sociale medier, hvor vi fortsat styrker tilstedeværelsen og engagementet med slutforbrugerne.
Hvad er fremtidsplanerne for Bloomingville?
Vi har brugt de sidste 20 år på at forandre hjem i hele Europa, og vi vækster fortsat med nye brandlanceringer senest Illume x Bloomingville i partnerskab med vores søsterselskab. Vi har en målsætning om at blive ved med at introducere nye brands og kategorier – vi følger trenden og udvider vores sortiment til stor værdi og inspiration for vores kunder.
Et specielt indsatsområde bliver den digitale omstilling for at gøre det nemt for kunderne at forhandle Bloomingvilles brede sortiment af boliginteriør i en tid under forandring.
Vi har gjort det nemmere at handle hos os – også online med virtuelt showroom, online kundemøder og roadshow. Forrige sæson flyttede vi vores showroom og udvidede det markant, så det i dag fylder 1.000 kvadratmeter. Som noget nyt kan showroomet opleves virtuelt. Sideløbende med den digitale transformering, implementerer vi en række tiltag for at styrke den digitale kunderejse. Her opgraderer vi vores webshop, brandsite og salgsværktøjer, og skaber større synlighed gennem de sociale medier.
Foto: Bloomingville, fotograf Michael Bay